Tele2 wil af van prijsvechtersrol
AMSTERDAM - Tele2 is de rol van prijsvechter op het gebied van telefonie beu. Het Zweedse telecombedrijf wil zich graag een imago van internet- en televisieaanbieder aanmeten.
Tele2 gaf maandag het startschot voor een grote reclamecampagne waarin het de strijd met de kabelsector in Nederland vol aangaat. De onderneming heeft haar televisieaanbod uitgebreid tot vijftig zenders en zegt daarmee nu een volwaardig alternatief te kunnen bieden voor kabeltelevisie.De huidige rol van prijsvechter op het gebied van telefonie past niet meer zo goed bij het gehele productaanbod, zegt directeur consumentenmarkt Günther Vogelpoel. „We willen ook laten zien dat we kwaliteit bieden en betrouwbaar zijn. De beste prijs-kwaliteitverhouding is nu de leidraad.”
De sterkere nadruk op de combinatie van internet en televisie is niet zo vreemd. Tele2 begon vorig jaar maart met het aanbieden van televisie via een snelle internetverbinding. De Zweden namen toen het stokje over van Versatel, waarin eind 2005 een meerderheidsbelang was verworven. Versatel pionierde daarvoor met het rechtstreeks uitzenden van eredivisievoetbal via internet.
Een jaar geleden betrof het Tele2-aanbod nog 32 kanalen. Te weinig om de kabelsector in het nauw te drijven, zo bleek uit cijfers die het bedrijf presenteerde. Eind september had het televisieproduct ruim 100.000 klanten, van wie de helft ook het duurdere eredivisievoetbal afnam. Recentere cijfers wil Tele2 niet geven, omdat Versatel nog steeds een beursnotering heeft.
Vogelpoel zegt ondanks de uitbreiding van het aanbod niet te willen niet meedoen aan de „kanalenrace” die nu gaande is tussen bedrijven zoals Essent, Casema en UPC. „Ik geloof dat Essent tegenwoordig meer dan honderd kanalen biedt. Uit onderzoek blijkt echter dat mensen meer dan 90 procent van de tijd naar de tien Nederlandse zenders kijken.”
Tele2 wil zich vooral met interactieve televisie onderscheiden van de kabelbedrijven. Met het nieuwe aanbod is het bijvoorbeeld mogelijk programma’s van de publieke omroepen en Talpa terug te kijken op je eigen televisie. Dit is een variant op het populaire www.uitzendinggemist. „Dit is nu een functie die je moet hebben”, zo stelt Vogelpoel.
Opvallend is de vriendelijkere houding die Tele2 tegenover KPN aanneemt. De tijden van reclamecampagnes met een lilliputter die de strijd aanbindt met de ’grootmacht’ KPN zijn voorbij. In plaats daarvan zijn de twee partijen met internettelevisie bondgenoten geworden in hun gevecht tegen de kabelsector.
Dit werd vorig jaar geïllustreerd met het besluit van KPN om het voetbalaanbod van Tele2 in zijn pakket op te nemen. Vogelpoel: „De rechtszaken van de afgelopen jaren hebben duidelijk gemaakt waar de grenzen liggen.”