Koepel: Oranjegevoel versterken
Nederlanders moeten meer gaan beseffen hoe waardevol het Oranjehuis voor het land is, zegt Koos Smit, vicevoorzitter van de Bond van Oranjeverenigingen. „Als bond hebben we daar al veel avonden over gehouden, maar we willen nu een verdiepingsslag maken.” Deze week maakte de bond samen met vier andere organisaties bekend te gaan samenwerken in De Oranjekoepel, om zo het Oranjegevoel te versterken.
Het idee ontstond in 2005, toen koningin Beatrix haar 25-jarig regeringsjubileum vierde. „We vonden dat we anders en beter naar buiten zouden moeten treden. Als Oranjebond zijn we op zoek gegaan naar andere organisaties die iets met Oranje hebben en zijn sindsdien een aantal keer bij elkaar gekomen om plannen te bespreken”, aldus Smit, die de woordvoering namens de nieuwe koepel doet. „Langzaam groeide het besef dat samenwerking een meerwaarde met zich zou meebrengen.”Uiteindelijk haakten vier organisaties aan bij het initiatief van de Bond van Oranjeverenigingen: het Museum Buren & Oranje in het Oranjestadje Buren; de Stichting Hofleveranciers in Nederland, de stichting Je Maintiendrai Nassau, die zich inzet om monumenten ter ere van Oranjes in stand te houden, en Museum Paleis Het Loo in Apeldoorn. De Geschiedkundige Vereniging Oranje-Nassau wil op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen De Oranjekoepel, „maar wacht de ontwikkelingen nog even af.”
De Oranjekoepel wil het Oranjegevoel versterken middels exposities, wetenschappelijk onderzoek, informatievoorziening en jaarthema’s waar de vijf deelnemers mee aan de slag kunnen.
Dit jaar gaat de koepel met drie projecten aan de gang, waarvan er twee op de jeugd zijn gericht. „We willen lesbrieven opstellen voor leerlingen van de hoogste groepen van de basisschool en de eerste klassen in het voortgezet onderwijs. Wat is de monarchie? Wat is de betekenis van het Huis van Oranje? Wat gebeurt er op Prinsjesdag? Dat zijn thema’s die daarin aan de orde komen”, vertelt Smit. Verschillende deskundigen, ook uit het onderwijs, hebben hun medewerking toegezegd.
Wilhelmus
Het tweede project moet het Wilhelmus meer bekendheid geven. „Dat betekent veel meer dan proberen ons volkslied te laten zingen door voetballers. Op sommige plekken waar we komen, zit het wel goed met de kennis van het Wilhelmus, maar lang niet overal. Daarom wil De Oranjekoepel uitleg gaan geven over de achtergronden en de tekst van het lied. Er is heel veel over te zeggen en de boodschap van het Wilhelmus is nog steeds actueel, ook voor de Nederlandse samenleving nu.”
De Oranjekoepel wil de komende tijd ook bij wetenschappers en studenten de kennis over de monarchie en het Huis van Oranje vergroten door publicaties en het organiseren van congressen. „We denken erover om eens in de twee jaar een congres te houden en een thema te behandelen. Verder willen we het schrijven van afstudeerscripties stimuleren. We streven niet naar een wetenschappelijk instituut, maar naar een goede studievereniging.”
Volgende week zaterdag wordt De Oranjekoepel officieel gelanceerd in Apeldoorn, met een eigen logo en een website (www.deoranjekoepel.nl).