Degelijke sportiviteit

De bruikbaarheid van sportiviteit in het huidige, drukke verkeer is twijfelachtig en toch wordt de term ”sportief” maar al te graag op vierwielers geplakt. Sportiviteit gaat bij Skoda verder dan een krachtige motor of een paar extra spoilers. Juist een afgewogen combinatie van techniek en uitrusting maakt de Skoda Octavia RS TDI tot een bijzondere en sportieve auto.

Tony Vos
12 January 2007 08:13Gewijzigd op 14 November 2020 04:25
Skoda biedt met de lekker sportieve Octavia RS een unieke uitvoering aan. Foto’s Tony Vos
Skoda biedt met de lekker sportieve Octavia RS een unieke uitvoering aan. Foto’s Tony Vos

Het Oostblokmerk van weleer is intussen uitgegroeid tot een volwaardige autofabrikant van aantrekkelijke en hoogwaardige modellen in diverse segmenten. Skoda krijgt binnen het Volkswagenconcern, waartoe het behoort, vaak primeurs op technisch gebied.Veel meer ruimte
De tweede generatie Octavia is alweer even op de markt in twee carrosserievarianten: een vijfdeurs hatchback en een combi. Wat onderstel betreft loopt de Octavia parallel met de Volkswagen Golf en Audi A3, maar door zijn grotere lengte wordt veel meer ruimte aan passagiers en bagage geboden. Op 1 millimeter na zijn beide carrosserievarianten even lang: 4,58 meter!

Degelijk en solide, zo kan de uitstraling van de Octavia het best worden gekenschetst, terwijl de auto door de chroomomlijnde grille en diverse meegespoten elementen ook chic en compleet oogt. Er komt niet zomaar RS op een Skoda te staan. De Octavia RS is leverbaar in beide carrosserievarianten, in dit geval een Combi.

Dat het een RS is, valt te lezen op de grille en de achterklep, maar al van grotere afstand ziet de kenner dat we hier met een snelle Skoda te maken hebben. De voorbumper heeft een specifieke vormgeving, waardoor deze wat dichter op het wegdek ligt. Daarin zit een brede luchtinlaat en op de hoeken zitten keurig ronde mistlampen. De 17 inch lichtmetalen wielen met vijf dubbele spaken zijn een ander element dat de aandacht trekt. Hierachter zijn de rood gespoten remklauwen duidelijk zichtbaar.

Bij de productie wordt de verfspuit met carrosseriekleur ook over de buitenspiegels, portiergrepen en stootstrips gehaald. De achterbumper is licht afwijkend van vorm en direct te herkennen aan de onderin geplaatste lange reflectoren. Zonder dat de sportiviteit eraf druipt ziet de RS Combi er goed uit.

Grote klokken
De beschaving is ook in het interieur groot, al doen de stoelen wel enige sportiviteit vermoeden. Ze zijn bekleed met leer en stof en van het kuipvormige type met flinke opstaande randen langs zitting en rugleuning. Op de rugleuning is heel stijlvol het rood-groene RS-logo geborduurd. De lichtgrijze stof sluit goed aan bij de aluminium elementen op de portierpanelen en het dashboard.

Daarbij vallen overigens meteen de fraaie materialen op. De Skoda Octavia zit degelijk in elkaar. De handen van de bestuurder vallen meteen op het lederen stuurwiel, met op de onderste spaak keurig een RS-logo in aluminium. De twee grote klokken met daar omheen de andere instrumenten en controlelampjes zijn prima afleesbaar.

De pookknop is uitgevoerd in een combinatie van leer met aluminium, en op het linker portierpaneel hebben alle elektrische ruiten en de dito verstelbare buitenspiegels hun bedieningsorganen. Standaard levert Skoda een aardige geluidsinstallatie met vier luidsprekers en een gelijk aantal ”tweeters”.

Een cd-wisselaar staat op de optielijst, evenals een uitgebreid navigatiesysteem met groot kleurenscherm. Volledig automatisch wordt het klimaat keurig op niveau gehouden, waarbij de gewenste temperatuur links en rechts gescheiden kan worden ingesteld. Met een regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, parkeerhulp achter, cruise control, aluminium pedalen en natuurlijk zes airbags is de Octavia RS met recht een topmodel.

Prestaties en souplesse
Dat sportiviteit en functionaliteit uitstekend samengaan, bewijst Skoda met deze Combi. De achterbank is in de bekende 40/60-verhouding neerklapbaar en vergroot het al forse standaardvolume van 580 liter in één soepele beweging naar 1620 liter. Vakantiebagage achterin, kinderen mee en vertrekken maar!

Vertrekken doet de Octavia RS overigens meer dan vlot. De bekende 2 liter 16V TDI diesel levert normaal 140 pk. Maar in de RS ligt een versie die het tot 170 pk brengt en daardoor beter aansluit bij het sportieve karakter van dit model. Het koppel is voor de prestaties en souplesse van groter belang en haalt een uitstekende waarde van 350 Nm bij 1800 tr/min.

Schakel de zesbak in de eerste versnelling en de auto is niet meer te houden. In niet meer dan 8,6 seconden accelereert de Skoda moeiteloos naar de 100 km/u en hij topt met het grootste gemak op 224 km/u. Hoewel het motorgeluid prima geïsoleerd is, is de typische dieselklop op de achtergrond beslist hoorbaar. Met een gemiddelde brandstofverbruik van 1 op 15 is de Octavia zeker niet te dorstig.

Het maakt bijna niet uit in welke versnelling er wordt gereden, iedere beweging van het gaspedaal wordt vrijwel direct gevolgd door een forse duw in de rug. De onafhankelijke wielophanging rondom is stugger afgestemd voor de RS. De auto staat wat dichter op het wegdek, maar daarmee wordt het comfort van de Octavia niet in negatieve zin beïnvloed.

De sportieve stoelen houden bestuurder en passagier goed op hun plaats. De RS blijkt voor vrijwel alle rijomstandigheden prima te zijn afgestemd. Als hij met volle snelheid over de Duitse autobaan rijdt, voelt de Skoda trefzeker en stabiel aan. Als hij over bochtige binnenwegen scheurt, is die indruk al niet anders, terwijl de vele verkeersdrempels die Nederland rijk is, geen belemmering voor het rijplezier vormen. De prima afstemming van de hydraulische stuurbekrachtiging mag daarbij niet onvermeld blijven.

De concurrentie heeft wel de nodige extra krachtige diesels, maar die worden dan veelal gekoppeld aan zeer luxueuze uitrustingsvarianten. En dat geeft de Skoda Octavia RS een uniek tintje. De Combi TDI kost 37.375 euro. De vijfdeurs hatchback is er vanaf 34.955 euro. Ook is er een 2 liter benzine met turbo voor minimaal 33.685 euro.

Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI
Waardering
+ bijzondere combinatie van ruimte
met sportiviteit en krachtige diesel
- aan de stugge kant, bescheiden in
houd brandstoftank

Techniek
Cilinderinhoud: 1968 cc; maximum
vermogen: 125 kW/170 pk bij 4200
tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij
1800 tpm; acceleratie 0 100 km/u: 8,6
seconden; topsnelheid: 224 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4589 mm; breedte: 1769
mm; hoogte: 1451 mm; wielbasis:
2577 mm: gewicht: 1390 kilo; inhoud
bagageruimte: 580 1620 liter; brand
stoftank: 55 liter; Skoda Octavia RS
Combi 2.0 TDI: 37.375 euro.

Alternatieven
Citroën C5 2.2 HDiF Exclusive:
40.740 euro
Vooral op comfort afgestemde sta
tionwagon met een gigantische bin
nenruimte. Zeer moderne en soepele
diesel, die echter niet zoals de Skoda
op sportiviteit is afgestemd.

Renault Laguna Grand Tour 2.0 dCi
GT: 41.345 euro
Een van de weinige voorbeelden in
het zakelijke segment van een huwe
lijk tussen sportieve rijeigenschappen,
uitstraling, uitrusting en een dikke
diesel van maar liefst 175 pk. Wel be
hoorlijk aan de prijs!

Volvo V50 D5 Geartronic: 39.650
euro
Wat duurder dan de Skoda, maar die
hogere prijs maakt de geweldige vijf
cilinder dieselmotor, die maar liefst
180 pk levert en ook nog eens stan
daard wordt uitgerust met een Geart
ronic automaat, helemaal goed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer