NS beginnen döner kebabketen
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse Spoorwegen stappen in döner kebab. Nog deze maand openen de NS een eerste winkeltje op Amsterdam-CS waar de broodjes vlees naar Turks recept worden verkocht.
De keten gaat Döner Kebab heten. De komende jaren zullen in totaal twintig vestigingen worden geopend. Dat zei commercieel directeur Jan Huurdeman van Servex, exploitant van de voorzieningen op de Nederlandse stations, woensdag op een congres over foodservice in Amsterdam.Verder willen de NS ook Aziatisch eten gaan verkopen, waaronder noedelgerechten, en wordt de keten Kiosk verbouwd. Volgens Huurdeman heeft Servex goed gekeken naar wat er in Londen en Parijs op de stations gebeurt. De komst van nieuwe ketens gaat niet ten koste van andere winkeltjes. Wel wil Servex dat de winkelketentjes er frisser uit gaan zien. De verschillende formules moeten worden aangescherpt, zodat consumenten zich makkelijker laten verleiden.
Servex hoopt dit jaar voor 285 miljoen euro aan waar te verkopen. Het bedrijf exploiteert op de Nederlandse stations 325 verkooppunten van onder meer AH To Go, Burger King, Pizza Hut en Kiosk. De gemiddelde klant gaf vorig jaar 3,20 euro per bezoek uit. Met het aanscherpen van de verschillende formules moet ook de omzet een flinke stimulans krijgen.
Op het congres bleek dat de foodservice, waaronder de restaurants, pompshops, bedrijfskantines en de drankensector, zich kan opmaken voor een periode van flinke groei. „Consumenten willen betalen voor gemakkelijke producten”, aldus directeur Jan-Willem Grievink van het Foodservice Instituut Nederland. „Daarbij krijgt de foodservice toenemende concurrentie van de supermarkten. Bij Albert Heijn zijn de afgelopen periode records gebroken met betrekking tot de verkoop van kant-en-klaarmaaltijden.”
De groei komt volgens Grievink tot stand omdat consumenten steeds vaker kampen met tijdgebrek. „Jongere generaties groeien op met eetgewoontes die ze meenemen als ze ouder worden. Het functioneel buiten de deur eten is voor hen een vanzelfsprekend alternatief voor het thuis snel klaarmaken van maaltijden.” Landelijk eten mensen 15 van de 21 maaltijden thuis. Bij jongeren is dat volgens Grievink 12 en zakt dit de komende tijd verder naar 10.
Om het buiten de deur uit eten te compenseren worden er aan de maaltijden thuis meer eisen gesteld. „Het moet gezond, lekker en goed zijn.” Dat maakt volgens Grievink dat er nieuwe vormen van discountwinkels ontstaan. „Als iets niet bijzonder is, komt het bij de goedkope winkels. Dat zie ik nu met laptops en flatscreens, en dat gebeurt binnenkort ook met voedingsmiddelen.”