Thema ”leven lang leren” van groot belang
Nederland is meer gediend met een minister van Onderwijs en Leven Lang Leren dan met een minister van Onderwijs, Jeugd en Gezin, stelt Theo Bovens.
Het thema ”leven lang leren” is voor Europa van levensbelang. Het leek in Nederland de goede kant op te gaan: de ministeries van Onderwijs en Sociale Zaken stelden een tijdelijke projectdirectie Leren en Werken in. Enige miljoenen aan subsidies werden de afgelopen twee jaar besteed aan het stimuleren van scholing van mensen die het onderwijs hadden verlaten. Onder leiding van de huidige informateur, Wijffels, werkte de Sociaal-Economische Raad aan een ”Middellange Termijn Perspectief” (MTL), waarin het thema ”leven lang leren” ruime aandacht kreeg.Deel één van dit MTL werd in oktober unaniem door de SER aangenomen. Deel twee, dat handelde over het ontslagstelsel én over het onderwerp ”leven lang leren”, leed net voor Kerst schipbreuk. Werkgevers en werknemers konden over het ontslagstelsel geen overeenstemming bereiken. Het is te betreuren dat er daardoor ook geen akkoord over scholing tot stand kwam. Het is daarom zaak dat de sociale partners in de SER de koppeling tussen de thema’s ontslagstelsel en scholing loslaten en op zeer korte termijn de onderhandelingen over een advies over ”leven lang leren” en scholing hervatten.
Wellicht is men met een dergelijk advies nog op tijd voor het nieuwe regeerakkoord. Informateur Wijffels was immers voorzitter van het Nationaal Initiatief Leven Lang Leren. Een unaniem SER-advies hierover zal hij ongetwijfeld steunen.
Formatie
Iets anders is de positie van de nieuwe minister van Onderwijs. In een formatie waarin CDA en ChristenUnie een prominente rol spelen zal er ongetwijfeld worden aangekoerst op een ministerie van Jeugd en Gezin. Logisch is dat dit wordt gekoppeld aan het ministerie van Onderwijs. Daarmee wordt de focus van Onderwijs echter nog meer op het initiële onderwijs gericht. Het belang van ”leven lang leren” kan dan snel ondersneeuwen.
De Britten kennen tegenwoordig een minister voor Education and Lifelong Learning. Mijn advies aan de toekomstig formateur: kies ook in Nederland voor de titel minister van Onderwijs en Leven Lang Leren. Dat zou recht doen aan het groeiend belang van ”leven lang leren” bij de investeringen in de Nederlandse kenniseconomie.
De auteur is voorzitter van het college van bestuur van de Open Universiteit Nederland en kroonlid van de Sociaal-Economische Raad (SER).