Resultaten Numico stellen zwaar teleur
Door dalende omzet in de VS heeft het voedings- en vitamineconcern Numico in het eerste halfjaar het bedrijfsresultaat met 29 procent zien dalen tot 258 miljoen euro.
Ook het tweede kwartaal was teleurstellend: een winst van 53 miljoen euro tegen 123 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Analisten waren uitgegaan van ongeveer 86 miljoen euro. Beleggers reageerden donderdagmorgen uiterst teleurgesteld op het nieuws. Bij opening van de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers met maar liefst 15 procent.
De omzet is in het tweede kwartaal 5 procent gedaald tot 1,07 miljard euro. Vooral bij de vitaminen, mineralen en supplementen is minder verkocht. De totale omzet in de eerste jaarhelft kromp met 3,2 procent tot 2,13 miljard euro.
Met name de resultaten van de Amerikaanse dochter Rexall Sundown worden door Numico „niet bevredigend” genoemd. In de Verenigde Staten, waar zo’n 60 procent van de omzet vandaan komt, daalde de omzet in het eerste halfjaar met 8 procent. Volgens marktwaarnemers is de Amerikaanse markt voor voedingssupplementen in de tweede helft van 2001 volledig ingezakt. De VS zijn voor Numico de belangrijkste afzetmarkt.
De nieuwe topman J. Bennink sprak donderdagmorgen in een toelichting over teleurstellende cijfers. „We zijn een diepgaand onderzoek begonnen naar zaken zoals strategie, de markten en de resultaten. Ook de organisatiestructuur zal daar deel van uitmaken.” In de VS is in maart een omvangrijk kostenreductieprogramma gestart.
De bestuursvoorzitter verwacht over de tweede helft van dit jaar ongeveer hetzelfde resultaat als over het eerste halfjaar. Bennink ziet wel tekenen van herstel in enkele kernactiviteiten. Bij Rexall Sundown lijkt de omzet zich te stabiliseren. Bennink ziet verder goede resultaten bij zuigelingenvoeding in Oost-Europa en het Verre Oosten. De markt voor dieetvoeding groeit vooral in Europa.
Numico is bekend van merken zoals Nutricia en Sundown. Het bedrijf is in ruim honderd landen actief met 28.500 medewerkers. Bennink verklaarde maandag al dat Numico niet langer over de hele wereld actief wil zijn, met name niet in Zuid-Amerika. Ook is een jaarlijkse winstgroei van 18 procent per aandeel niet meer de maatstaf.