Economie

KPN worstelt met ‘dure’ telefonisten

DEN HAAG (ANP) - Telecombedrijf KPN en vakbonden worstelen met duurdere telefonisten van het voormalige staatsbedrijf die zijn overgegaan naar moderne callcenters.

5 January 2007 20:48Gewijzigd op 14 November 2020 04:25

KPN en de Abvakabo FNV zeiden vrijdag dat dit onderwerp op dit moment wordt besproken in de onderhandelingen over een nieuwe cao voor callcentermedewerkers van KPN.Bestuurder Etiënne Haneveld van de Abvakabo FNV eist een oplossing voor circa 500 telefonisten die dit jaar hun brutoloon 40 tot 400 euro zien kelderen door oude cao-afspraken. De loonkorting komt doordat in 2000 is besloten de telefonisten onder te brengen bij het callcenterbedrijf SNT van KPN en de salarissen meer marktconform te maken.

Volgens een woordvoerder van het telecombedrijf is al veel gedaan om de klap van de salariskorting te verzachten, maar wordt er nog gekeken wat verder gedaan kan worden. De zegsman wijst erop dat KPN de afgelopen zes jaar het loon van de telefonisten heeft aangevuld.

Ook heeft de werkgever in die tijd 80 procent (1600) van de telefonisten aan een andere, beter betaalde baan geholpen om te voorkomen dat ze erop achteruitgaan.

Volgens de KPN-woordvoerder is het de vraag wat die laatste 20 procent oftewel 500 telefonisten nog geboden kan worden. De Abvakabo vindt dat de werkgever juist voor deze groep een grote verantwoordelijkheid heeft, omdat het veelal gaat om oudere medewerkers tussen de 50 en 60 jaar. „Ouderen vinden niet makkelijk ander werk. Sommigen zijn ook van KPN afhankelijk, omdat ze hun VUT-rechten verspelen zodra zij vertrekken”, aldus Haneveld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer