VNU zet mes in Europese activiteiten
Informatieconcern VNU gaat dit jaar reorganiseren in Europa om de sterke terugval van het advertentievolume bij vaktijdschriften te compenseren. De kostenbespraringen komen bij de Europese tak van het onderdeel zakelijke informatie. „Actie is onderweg”, zei VNU topman R. van den Bergh woensdag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers.
„Onze aandacht ligt bij kostenbesparing.”, aldus Van den Bergh. Engeland en Frankrijk merken het meest van de reorganisatie, zo meldde de topman. Verdere informatie over de kostenbesparingen kon hij nog niet geven.
Vorig jaar werd in hetzelfde onderdeel ingrijpend gereorganiseerd in de Verenigde Staten. „Daar verwachten we aan het eind van 2002 een hoger resultaat. Het resultaat in Europa zal lager zijn”, zei Van den Bergh. In het eerste halfjaar nam de omzet van het bedrijfsonderdeel af met 15 procent naar 441 miljoen euro.
De totale omzet van het informatieconcern daalde in het eerste halfjaar met 10 procent naar 2,2 miljard euro. Dit komt door de verkoop van publiekstijdschriften vorig jaar juli. Toen gingen onder andere Margriet, Libelle en Panorama over naar de Finse uitgeverij Sanoma.
De nettowinst steeg met 23 procent naar 93 miljoen euro. Voor bijzondere posten kwam de winst uit op 201 miljoen euro, aldus VNU. Dat is beter dan de circa 165 miljoen euro die analisten hadden verwacht. Bij het bedrijf werken wereldwijd 38.000 mensen.
De overname van het Amerikaanse ACNielsen heeft VNU geen windeieren gelegd. Topman Van den Bergh en financieel directeur F. Cremers bejubelden de goede integratie en resultaten van het bedrijf. „Nielsen Media Research is het kroonjuweel van het onderdeel ’mediameting en informatie’. De autonome groei bedroeg 9 procent.” Bij mediameting wordt bijvoorbeeld bioscoopbezoek van consumenten gemeten.
Het best verliepen de activiteiten van VNU op het gebied van marketinginformatie en mediaonderzoek. Het concern heeft daar de afgelopen jaren veel in geïnvesteerd om minder afhankelijk te worden van de conjunctuur.
Het concern noemt zichzelf een bedrijf midden in de ontwikkelingsfase. In een jaar tijd veranderde VNU van traditionele uitgever in een verkoper van informatie.