Aantal krantenlezers met webabonnement groeit
AMSTELVEEN - Het aantal krantenlezers met een zogenoemd webabonnement groeit. Ook het fenomeen weekendabonnement lijkt vastere voet aan de grond te krijgen.
Het Instituut voor Media Auditing, HOI, publiceerde woendagmorgen cijfers over het derde kwartaal. De Volkskrant zag het aantal lezers van zijn E-paper in het derde kwartaal ten opzichte van een vergelijkbare periode een jaar eerder met 78,1 procent toenemen tot 17.652. NRC Handelsblad wist in het derde kwartaal van 2006 56,2 procent meer internetabonnees aan zich te binden en kwam uit op 6703.Uitgeverij PCM (onder andere NRC Handelsblad en de Volkskrant) noemt de ontwikkeling van het aantal weekendabonnementen „bevredigend.” NRC Handelsblad had in het derde kwartaal 34.000 abonnees voor alleen de vrijdag- en zaterdagkranten, een stijging van 40 procent vergeleken met 2005. Het aantal deelabonnementen van de Volkskrant steeg met 75 procent naar 20.000. Ook andere kranten brengen weekend- en webabonnementen, maar niet alle uitgevers publiceren die cijfers afzonderlijk.
Bij de landelijke dagbladen springt Het Financieele Dagblad eruit met een stijging van de verspreide oplage van 3,2 procent tot 57.485. De verspreide oplage van dagblad Trouw steeg ten opzichte van 2005 met 0,7 procent naar 104.935.
De fusiekrant Algemeen Dagblad noteert in het derde kwartaal een verspreide oplage van 522.650 (min 10 procent). Bij de De Telegraaf is dat 735.088 (min 3,9 procent), bij de Volkskrant 278.922 (min 3,4 procent) en bij NRC Handelsblad 229.833 (min 5,2 procent). Het Reformatorisch Dagblad ziet zijn verspreide oplage met 4 procent dalen tot 56.539. De daling in betaalde abonnementen bleef beperkt tot 1 procent. Het Nederlands Dagblad komt uit op een verspreide oplage van 32.440 (min 5,3 procent) en het Friesch Dagblad op 17.051 (min 10 procent).
De gratis tabloids Sp!ts en Metro doen het goed met oplagestijgingen van respectievelijk 11,1 en 15,3 procent.