Binnenland

Machinisten riskeren boete om taalbeheersing

DEN HAAG (ANP) - De NS mogen op het traject Maastricht-Luik niet langer gebruikmaken van machinisten die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) legt een boete op van 500 euro per overtreding.

29 December 2006 09:07Gewijzigd op 14 November 2020 04:24

Dat heeft de IVW donderdag laten weten. De afgelopen twee jaar heeft de inspectiedienst dertien overtredingen van de Spoorwegwet geconstateerd. Die schrijft voor dat machinisten die in Nederland een trein besturen, het Nederlands voldoende beheersen. Belgische machinisten voldoen niet altijd aan die eis.Herhaaldelijk overleg tussen IVW en NS Reizigers over de kwestie leverde niet het door de inspectie gewenste resultaat op. Op 14 december ging het opnieuw mis en was de maat vol. De IVW legt sinds 15 december een boete op van 500 euro per overtreding.

„Een misverstand tussen de machinist en de treindienstleider kan leiden tot een ongeval”, verklaart een woordvoerster van de IVW de noodzaak van de maatregel.

De Nederlandse Spoorwegen stellen dat ze er alles aan doen om een einde te maken aan de incidenten. Zo is de NMBS (de Belgische spoorwegmaatschappij) „herhaaldelijk gewezen op de verantwoordelijkheid die zij heeft om uitsluitend tweetalige machinisten op de reizigerstreinen te laten rijden”, zo meldde een NS-zegsman. „De NS blijven bij ieder incident de NMBS aanspreken op haar verantwoordelijkheid en zullen eventuele boetes doorsturen naar de NMBS.”

Sinds kort rijden er meer snelle treinen tussen Maastricht, Luik en Brussel. Met de ingebruikname van de nieuwe dienstregeling op 10 december is Maastricht aangesloten op het Belgische hogesnelheidsnet. Een rit naar Brussel-Zuid duurt nu 1 uur en 29 minuten, een halfuur korter dan in het verleden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer