NS tevreden over nieuwe spoorboekje
UTRECHT - Het nieuwe spoorboekje van de NS geeft reden tot „gepaste tevredenheid.” De nieuwe opzet van de dienstregeling blijkt op de meeste trajecten in de praktijk goed te werken.
Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling op 10 december kwam 80,1 procent van de treinen op tijd aan, bijna 2,5 procent meer dan een jaar geleden in de eerste week van de dienstregeling, lieten de NS gisteren weten. De invoering van de dienstregeling 2007 op 10 december was een megaoperatie. Het schema dat sinds 1970 eigenlijk als basis diende, is compleet omgegooid. De structuur blijkt „bijna overal” goed te werken.Er zijn echter minpuntjes. Dat pas op 1 april volgend jaar twee extra sporen tussen Utrecht en Amsterdam -een van de drukst bereden trajecten- beschikbaar komen, was te merken in het aanbod aan de reiziger en de dienstuitvoering, meldde het spoorbedrijf. De NS kijken naar mogelijkheden om meer treinen te laten stoppen op Amsterdam-Bijlmer, het nieuwe station in de drukke zakenwijk van Amsterdam-Zuidoost.
De afwikkeling van het verkeer op de zwaarbelaste knooppunten Gouda, Amersfoort en Arnhem loopt nog altijd niet naar wens. „Bij vertragingen is het lastig bijsturen”, aldus een woordvoerder. De NS kijken naar aanpassingen.
Reizigers tussen de Randstad en Twente krijgen vanaf 2008 elk kwartier een intercityverbinding, melden de GPD-kranten vanmorgen. De NS willen de huidige halfuursdienst over ruim een jaar opschroeven. De opvoering van de frequentie zat vast op uitbreiding van het station in Deventer. Door een toezegging van het Rijk krijgt Deventer het benodigde extra perron.
Reizigersorganisatie Rover merkt dat ondanks het uitblijven van puinhoop toch erg veel geklaagd wordt over de drukte. Tot en met maandag zijn er 2500 klachten binnengekomen. „Zolang reizigers op het perron achterblijven omdat ze niet in de trein passen, is dat geen reden tot juichen. Te weinig rijtuigen en infrastructuur los je niet op met een nieuw spoorboekje.”