Economie

„We doen het precies zoals mama”

DEN HAAG - Melk, fruit en een boterham. Wellicht een knapperig snoeptomaatje toe. De lunchpakketjes voor basisschoolleerlingen van Lunch4kids zijn boven alles verantwoord. „Dus geen marsrepen erin en ook geen chips. Nu niet, straks niet.” Wel hagelslag, pindakaas en Liga. „Zo af en toe moet dat kunnen. Toch? Je moet kinderen niet lastigvallen met alleen maar héél donkerbruin brood en karnemelk.”

Marcel ten Broeke
19 December 2006 11:38Gewijzigd op 14 November 2020 04:22
DEN HAAG – Overtuigd van de noodzaak om kinderen zo vroeg mogelijk aan gezonde voeding te krijgen en daarnaast bedeeld met een flinke portie ondernemerszin, stampten Petra Teeuwen en Peter Veldhuizen in no time Lunch4kids uit de grond: een dagelijkse bezo
DEN HAAG – Overtuigd van de noodzaak om kinderen zo vroeg mogelijk aan gezonde voeding te krijgen en daarnaast bedeeld met een flinke portie ondernemerszin, stampten Petra Teeuwen en Peter Veldhuizen in no time Lunch4kids uit de grond: een dagelijkse bezo

De feiten zijn onweersproken: we worden met elkaar dikker en dikker. Dat proces start bovendien al op steeds jongere leeftijd. Recent onderzoek toont aan dat inmiddels een op de zeven kinderen tussen de 4 en 15 jaar te zwaar is.Overtuigd van de noodzaak om kinderen zo vroeg mogelijk aan gezonde voeding te krijgen en daarnaast bedeeld met een flinke portie ondernemerszin, stampten Petra Teeuwen en Peter Veldhuizen in no time Lunch4kids uit de grond: een dagelijkse bezorgdienst van gezonde lunchpakketjes voor basisschoolleerlingen.

De vrolijke, wisselend bedrukte lunchboxjes doen ietwat denken aan de beroemde Happy Meals van McDonald’s. Aan de buitenkant althans. De inhoud komt weinig overeen met de calorierijke doos van de fastfoodreus.

Diëtisten en het Voedingscentrum werden geconsulteerd om te komen tot een uitgebalanceerd en bovenal verantwoord middagmaal voor leerlingen op basisscholen. Teeuwen: „We stimuleren het eten van fruit en gebruiken gewoon witte en bruine boterhammen. Geen bolletjes of zo. Heel basaal dus allemaal. We doen het precies zoals mama.”

Over mama gesproken: is het verzorgen van een gezonde schoollunch niet in essentie de verantwoordelijkheid van ouders zelf? „Je kunt het ook anders zien”, zegt Veldhuizen. „Vaders en moeders die ons inschakelen némen juist die verantwoordelijkheid.”

Om marktkennis op te doen, bezocht het zakenduo -beiden werkten tot voor kort bij incassobureau Intrum Justitia- het afgelopen jaar heel wat basisscholen. Teeuwen schrok soms van wat ze daar aantrof. „Kinderen met marsrepen, chips of glacékoeken in hun broodtrommeltje. Iemand had van thuis croissantjes meegekregen, een ander kind at beschimmeld brood. Sommige leerlingen hadden helemaal niets bij zich.”

Het goedkoopste lunchpakketje van Luch4kids kost 1,44 euro -„dan heb je de basis: een belegde boterham en een stuk fruit”-, het rijkst gevulde doosje (2,75 euro) bevat twee boterhammen extra plus een drankje en een „verantwoord tussendoortje.” Dachten Teeuwen en Veldhuizen aanvankelijk dat de voordelige variant hoge ogen zou gooien, het uitgebreide pakket blijkt verreweg het populairst.

Via de website van Lunch4kids kunnen ouders van deelnemende scholen -de rekening gaat linea recta naar de vaders en moeders- exact aangeven wat hun kind niet lust of niet mag. Glutenvrij brood en halal vleesbeleg behoren nog niet tot de mogelijkheden. „Maar als de markt daarom vraagt, gaat dat er zeker van komen”, zegt Teeuwen.

Uit meer dan vijftig ingrediënten stelt een computerprogramma vervolgens dagelijks wisselende menu’s samen, die worden verpakt door een bedrijfje in Den Haag. Teeuwen: „Variatie is noodzaak. De inhoud moet iedere dag weer een verrassing zijn.”

Omdat ze niet op alle terreinen opnieuw het wiel wilden uitvinden, zocht het duo waar mogelijk aansluiting bij de ’grote jongens’. Onder meer Danone, Bolletje, Unilever, Campina en Frieslands Foods participeren in Lunch4kids. Teeuwen: „Zij sponsoren als het ware ons product door kleine prijsjes te rekenen. Op onze beurt bieden wij hun een alternatief afzetkanaal met veel potentie voor de toekomst.”

Voor het logistieke proces -de lunchpakketjes worden dagelijks voor de middagpauze gekoeld op scholen afgeleverd- wordt samengewerkt met Kruidenier Foodservices, een van de grotere distributeurs in Nederland. Veldhuizen: „Zij hebben twaalf distributiecentra, verspreid door het land. Wij kunnen daarom overal leveren.”

Na een succesvolle proef op vijf scholen is Lunch4kids vanaf dit schooljaar volledig operationeel. De reacties die het zakenduo tot nu toe ontving, zijn stuk voor stuk uiterst positief. Teeuwen: „Kinderen scheuren de doosjes open en zelfs voorheen slechte eters krijgen alles op.”

Mogelijkheden voor groei lijken eindeloos. Veldhuizen en Teeuwen dromen van de ruim 600.000 kinderen die er inmiddels dagelijks op scholen overblijven. Dat aantal zal door het toenemende tweeverdienerschap alleen maar verder stijgen.

Hoewel Lunch4kids bij uitstek lijkt in te spelen op trends als gezondheid en gemak, valt de afname van de hippe brooddoosjes nog wat tegen, erkent Veldhuizen. Slechts op twee scholen (in Eindhoven en Den Haag) worden de pakketjes dagelijks bezorgd, in totaal een vijftigtal. „We hebben goud in handen, daar zijn we van overtuigd. De vraag is wanneer we dat gaan verzilveren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer