Limburgers klagen over busvertraging
WEERT (ANP) - Reizigers en buschauffeurs van vervoerder Veolia in Limburg raken met de dag meer geïrriteerd door de oplopende vertragingen bij de busverbindingen.
Chauffeurs raken in de stress en leven dat op elkaar uit. Dat moet snel veranderen, anders stappen de buschauffeurs massaal op en nemen de reizigers de auto, zei bestuurster Janny Koppens van FNV Bondgenoten maandag.Vijf chauffeurs in de regio Heerlen zouden al boos zijn opgestapt. Veolia nam vorige week het openbaar vervoer in Limburg over van Hermes. Sindsdien klagen ook de reizigers steen en been, mede omdat ze onvoldoende geïnformeerd worden over routes en tijden.
Manager Frans van Setten van Veolia Limburg erkent de problemen, maar hoopt die na de Kerst te kunnen oplossen. Volgens hem ontstaan de vertragingen doordat buschauffeurs worden opgehouden door vragen van reizigers, falende boordcomputers en stoplichten die bij nadering van de bus niet op groen springen. Met het vorderen van de dag nemen de vertragingen op die manier almaar toe, aldus Van Setten, die volhoudt dat het slechts om oplosbare kinderziektes gaat.
FNV Bondgenoten schrijft in een brief aan Veolia dat de reizigers beter moeten worden geïnformeerd, vooral bij de stations. Omdat die informatie er niet of onvoldoende is, moet de chauffeur alle vragen van reizigers beantwoorden en dat levert per halte minutenlange vertragingen op. Bovendien raken de chauffeurs geïrriteerd, omdat ze die vertraging niet kunnen inlopen. En dat levert weer boze reacties van reizigers op, die lang op de bus moeten wachten.
„Als in de piek twintig mensen een bus instappen en die hebben allemaal vragen voor de chauffeur, levert dat tien minuten vertraging op”, erkent Van Setten. „Als dat op meerdere haltes gebeurt, komt de bus wel erg laat aan op de eindbestemming en ook de volgende bussen raken daardoor vertraagd.” Veolia wil daarom bij de instappunten de informatievoorziening verbeteren.