Machinist vergeet te stoppen
AMERSFOORT-UTRECHT - Vlekkeloos verloopt de invoering van de nieuwe dienstregeling van NS niet. De machinist van de stoptrein richting Zwolle vergeet in Amersfoort te stoppen.
Met spanning heeft NS uitgezien naar de eerste werkdag onder de nieuwe dienstregeling. Het dik dertig jaar oude spoorboekje is drastisch gewijzigd. Nieuwe vertrektijden, andere perrons.Op station Amersfoort schalt een stem over de perrons: „Dames en heren, helaas heeft de machinist van de stoptrein van 7.12 uur richting Zwolle vergeten te stoppen op station Amersfoort. Uw eerstvolgende verbinding is de stoptrein van 7.42 uur.”
Verbijsterd staren reizigers elkaar aan. Amersfoort voorbijrijden? Hilariteit aan de overkant van het perron.
Het digitale informatiepaneel boven perrons geeft aan dat de stoptrein richting Utrecht vertrekt vanaf spoor 5b. Op 5b is geen trein te bekennen. Navraag leert dat de trein door een perronwijziging vertrekt vanaf spoor 6b. Fijn om te weten.
De NS heeft maandag de voor- en achterkant van de Metro gekocht: „Hoe verloopt uw reis?” vragen de Spoorwegen meelevend. Niet goed dus: „We vertrouwen erop dat uw reis tot nu toe goed is verlopen”, zegt NS optimistisch. „We zijn er klaar voor. Van stationsmedewerker tot machinist.” Behalve die van de stoptrein naar Zwolle dan.
De grote stationshal in Utrecht is gevuld met de gebruikelijke drukte van de ochtendspits. Voor het grote flipperende vertrektijdenpaneel staat Bertine Hoogendoorn uit Barneveld. De CHE-studente loopt stage bij de Vluchtheuvel in Woerden. „Het is ingewikkeld geworden op het spoor: als ik een kwartier later vertrek uit Woerden ben ik een halfuur later thuis. Als ik een kwartier eerder vertrek ben ik op de gewone tijd thuis.” Ze heeft zich goed voorbereid. Zaterdag heeft ze voor de zekerheid de tijden nog eens gecheckt.
Michel Gakwisi uit Capelle aan den IJssel is minder gelukkig. Zijn aansluiting richting Maarssen is net vertrokken. „Ik ontdekte maandagmorgen dat ik in Gouda moest overstappen.” De geboren Rwandees komt nu te laat op zijn werk bij Fujitsu-Siemens. „Ik zit nog in mijn proeftijd”, zegt de it’er zenuwachtig. „De baas is boos.”
Rond halftien verschijnen er weer vertragingen op het vertrektijdenbord. „Daar ben ik niet blij mee”, reageert directeur Jacques Huberts van NS Reizigers.
Grote problemen op het spoor zijn maandagmorgen uitgebleven: „We hebben een punt gescoord”, zegt Huberts. „In de loop van de week moet blijken of we de wedstrijd hebben gewonnen.”