Economie

Vliegen tegen de stroom in

Maandag verschijnt een nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij op de startbaan. Terwijl iedere airline zucht onder forse tegenwind, kiest FlyMetropolis opgetogen het luchtruim. Over ambities heeft het kersverse bedrijfje niet te klagen. Voor eind volgend jaar moet de vloot zijn uitgegroeid tot acht toestellen.

Door G. ten Voorde
23 November 2001 11:52Gewijzigd op 13 November 2020 23:17

De luchtvaart verkeert nog altijd in zwaar weer. Grote en kleine maatschappijen doen verwoede pogingen het hoofd boven water te houden. De eerste faillissementen zijn gevallen. Klinkende namen hebben in de wereldwijde crisis het loodje gelegd, nadat passagiers massaal uitbleven.

Goede mix
Dwars tegen de stroom in start FlyMetropolis maandag met een nieuwe lijndienst op Malmö. Het maatschappijtje gaat dagelijks drie tot vier keer heen en weer pendelen tussen Schiphol en de industriestad in Zuid-Zweden. Het Eindhovense bedrijf neemt de bestemming over van KLM, die de onrendabele route onlangs heeft geschrapt.

Het traject is op jaarbasis goed voor 36.000 passagiers. Behalve zakelijke reizigers mikt FlyMetropolis ook op intercontinentale reizigers uit Zweden die via het knooppunt Schiphol naar de rest van de wereld uitvliegen. „Het is belangrijk om een goede mix te vinden tussen beide categorieën”, stelt mededirecteur Harm Prins.

FlyMetropolis biedt verder vliegtuigen op afroep. Bedrijven kunnen een van de Embraers 120 inhuren voor bijvoorbeeld een zakenreisje of een vakantietripje met het personeel. Het motto voor deze service luidt: ”Fly your own aircraft”. Niet iedereen is welkom. „Supporters vervoeren we niet.”

Maar FlyMetropolis wil meer. Over twee weken maakt de nieuwkomer bekend welke twee Europese steden zij binnenkort nog meer wil aandoen. De bestemmingen liggen in Frankrijk, Engeland, Duitsland, Scandinavië of de Benelux. „Wij zoeken routes die op maximaal anderhalf uur afstand liggen”, vertelt Prins. Uiteindelijk moeten acht bestemmingen op het rooster staan.

Investering
FlyMetropolis denkt de routes met kleinere en efficiëntere toestellen rendabel te kunnen exploiteren. „Wij stappen in het gat waar de grote maatschappijen zich via bezuinigingen uit terug trekken”, zegt directeur Baltus. Ook TTA is actief in dit segment van de markt. Deze concurrent heeft recent enkele opgeheven lijndiensten Rotterdam-Londen weer opgepakt.

FlyMetropolis beschikt momenteel over drie regionale Embraer 120-toestellen. Deze propellorvliegtuigen kunnen Malmö tien tot vijftien minuten sneller bereiken dan de Fokker 50’s van KLM, zegt directeur Baltus. De Embraer is het snelste toestel in zijn categorie. Bovendien krijgt de passagier meer ruimte tot zijn beschikking.

Met de oprichting van FlyMetropolis is een aanvangsinvestering gemoeid van 15 miljoen gulden voor het komende winter- en zomerseizoen. De geplande aanschaf van acht Embraers 120 schat het bedrijf op een slordige 18 tot 20 miljoen dollar.

De maatschappij denkt voorlopig nog even niet aan winst maken. „In een groeiscenario moet je er niet van uitgaan dat je winst maakt”, zegt Prins. „Met drie vliegtuigen lukt dat ook niet.” Pas met acht toestellen verwacht FlyMetropolis zwarte cijfers te kunnen schrijven. De omzet moet uiteindelijk op zo’n 90 miljoen gulden uitkomen.

Jongensdroom
Het luchtvaartbedrijf is de vijfde poot van Imca, een bedrijf dat internationaal al actief is in vastgoed, scheepvaart, naaimachines en uitgeverijen. Imca-eigenaar De Vlieger ziet goede mogelijkheden voor FlyMetropolis. „Wij stappen de markt van onderaf in.” Hij ontkent dat FlyMetropolis voor hem de verwezenlijking is van een jongensdroom. „Het is gebaseerd op gedegen zakelijke afwegingen. De romantiek van het vliegen is voorbij.”

Tot voor kort miste Imca elke expertise in de luchtvaart. Met de overname van het failliete Base Airlines, franchiseonderneming van British Airways, denkt de investeringsmaatschappij voldoende bagage aan boord te hebben om de sprong in het diepe te maken. „We hebben de gehele operationele poot van Base Airlines overgenomen.”

Wekenlang hebben Baltus, Prins en De Vlieger nagedacht over een naam voor het bedrijf. „Het is moeilijk een goede naam te bedenken. Metropolis verwijst naar stad, nieuwe stad. Als je er fly voor plakt, weet iedereen waar je het over hebt. Daarmee hoef je niet te werken met ingewikkelde beeldmerken.”

Het concern ligt niet wakker van de huidige crisis in de luchtvaart. De bezuinigingen van grote maatschappijen vormen juist de uitdagingen van FlyMetropolis. „Wij hoeven niet te bezuinigen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer