Thuiskomen in Frans comfort

Iedereen heeft zo zijn eigen definitie van comfort. Van oudsher hebben Franse auto’s de naam bovengemiddeld comfortabel te zijn, maar de laatste jaren hebben hun fabrikanten de algehele trend van steeds stugger geveerde auto’s keurig gevolgd. Citroën komt echter op de oude traditie terug. Eerst met de C6 limousine, en nu met de C4 Picasso.

1 December 2006 07:32Gewijzigd op 14 November 2020 04:19
Citroën brengt met de nieuwe C4 Picasso het ouderwetse Franse comfort terug in het midi MPV segment. Foto’s Tony Vos
Citroën brengt met de nieuwe C4 Picasso het ouderwetse Franse comfort terug in het midi MPV segment. Foto’s Tony Vos

De nieuwe Picasso komt naast de bestaande Xsara Picasso en heeft standaard zeven zitplaatsen. Volgend jaar belooft Citroën nog een vijfzitsvariant die een wat kortere carrosserie krijgt. De nieuwe C4 Picasso is in alle richtingen gegroeid ten opzichte van de Xsara Picasso en lijkt daardoor de C8 enigszins overbodig te maken.Wat vormgeving betreft is het een Citroën van het nieuwste soort, met een grille bestaande uit twee chromen spijlen met in het midden een groot logo.

Vergroot blikveld
Enorme koplampen horen daar ook bij, evenals een forse luchtinlaat in de voorbumper. Motorkap en voorruit staan nagenoeg in elkaars verlengde en worden in een vloeiende beweging doorgetrokken tot de dakspoiler. Wie houdt van het uitzicht vanuit een helikopter, zal de voorruit van de Picasso weten te waarderen. Deze is verder dan normaal in het dak doorgetrokken, waardoor van binnenuit gezien het blikveld wordt vergroot.

De zonnekleppen hebben een rolhoes, zodat de extra grote ruit gemakkelijk kan worden afgeschermd als de zon schijnt en verblindt. De Exclusive staat op 18 inch wielen van een geslaagd ontwerp met 215/45 banden. De wielkasten worden daarmee keurig gevuld.

Stootstrips, portiergrepen en buitenspiegelbehuizing zijn in de carrosseriekleur gespoten. De dakrails zijn keurig in het ontwerp opgenomen en worden qua vorm weer doorgetrokken in de achterlichtunits. Achter zien we een diep uitgesneden klep, een beetje Volvoachtige lichten en een dubbel derde remlicht bovenin.

De Citroën C4 Picasso ziet er modern uit, past goed in het huidige programma van het merk, maar toont ook enige bescheidenheid. Om nadrukkelijk gezien te worden moet de koper voor een opvallende kleur kiezen.

Volgens Citroën mag het echte Franse comfort weer. Zeer goed nieuws voor de liefhebbers, en dat zijn er nog steeds veel. Wie op zoek is naar een sportiever afgestemd model zal bij een ander moeten aankloppen, maar deed dat voorheen waarschijnlijk ook al.

Het geweldige comfort begint meteen bij de stoelen. Die geven het gevoel van thuiskomen. Ze zijn fors van formaat, hebben zeer brede hoofdsteunen en een prima ondersteuning. De stoelen zijn absoluut niet hard en zitten als een comfortabele fauteuil uit de woonkamer. De hoofdsteunen kunnen goed tegen het hoofd afgesteld worden en met de opklapbare armleuning erbij is de zitpositie eersterangs.

Gescheiden knoppen
Dat de auto uit de C4-familie stamt, is te zien aan het stuur met vast middenkussen. Daarop zijn verschillende bedieningsknoppen aangebracht. Het feitelijke instrumentarium is in het midden geplaatst en wordt volledig digitaal uitgevoerd. Omdat er nogal veel informatie wordt gegeven, is de afleesbaarheid niet optimaal. Maar het belangrijkste onderdeel vormt de snelheidsmeter en die is niet te missen.

De 2 liter diesel is er op dit moment alleen met een gerobotiseerde zesversnellingsbak, waarvan het kleine bedieningspookje achter het stuur is geplaatst. Door het ontbreken van de normale versnellingspook is de middenconsole behoorlijk plat en biedt hij een extra gekoeld opbergvak. Voor de bediening van het klimaat is gekozen voor gescheiden knoppen helemaal links en rechts van het dashboard, waarbij de bestuurder de meeste mogelijkheden heeft.

Een standaardopstelling met drie en twee stoelen achterin kenmerkt deze C4 Picasso. Ze kunnen allemaal in de vloer worden weggeklapt, met een vrijwel vlakke vloer als resultaat. De volumes groeien in forse stappen mee van 208 liter als zevenzitter, via 576 liter (vijfzitter) tot 1951 liter als men alleen nog voorin kan zitten. De achterste stoelen zijn puur voor kinderen bedoeld, terwijl hoofd- en beenruimte op de tweede rij meer dan uitstekend zijn. Een handige vinding is de uitneembare zaklamp in de rechterzijwand van de bagageruimte.

Alleen de Exclusive heeft achter pneumatische vering, waarmee de auto over een afstand van 14 centimeter omhoog of omlaag kan. Handig bij het inladen van bagage (minder tillen), terwijl het systeem tijdens het rijden de hoogte boven de weg constant houdt.

Geen compromis
Deze achteras heeft een positieve invloed op het comfort. Zo wordt ook het overhellen in bochten keurig beperkt. Voor heeft deze Picasso een ’gewone’ McPhersonophanging, die eveneens op comfort is afgestemd met voldoende lange veerwegen. Dat soepele karakter is wellicht even wennen, maar daarna is iedere andere auto stug. Juist op dit punt kiest Citroën heel duidelijk voor een bepaalde richting en sluit het merk geen compromissen. Dat doen er al genoeg!

Het comfort van de auto is eveneens in de besturing te voelen. Zeker bij lagere snelheden is de bekrachtiging aanzienlijk, en dat wordt door sommigen uitgelegd als vaag. Ook dit is een kwestie van smaak.

De krachtigste motor in de reeks is de 2 liter diesel met roetfilter - niet door zijn vermogen van 138 pk, maar vooral door het koppel van 270 Nm bij 2000 tr/min. Deze Picasso HDiF weegt 1595 kg en dat is geen enkel probleem. Los van de top van 195 km/u valt de acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden wat tegen en dat komt volledig op het conto van de gerobotiseerde versnellingsbak. De schakelmomenten werken toch wat vertragend, zeker als men het gaspedaal ingedrukt houdt. Het is verstandig het gas juist lichtjes los te laten op het moment dat men normaal handmatig zou schakelen. De elektronica beloont dit direct met een hogere versnelling. De versnellingsbak is bij stilstand volledig ontkoppeld, waardoor de auto in de file niet kruipt. Iedere 12,5 kilometer wil de diesel in de praktijk graag een verse liter dieselolie.

De 2.0 HDiF Exclusive kost 39.100 euro en is daarmee de duurste uit de serie. De Ambiance-uitvoering is er voor 35.600 euro en sluit beter aan bij het prijsniveau van de concurrentie. Bovendien is de EB6V-versnellingsbak op dit moment standaard.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer