„Treinverkeer te lang onveilig”
UTRECHT (ANP) - Het is onaanvaardbaar en zorgwekkend dat het nog eens twee jaar duurt voordat het spoor beter is beveiligd tegen het risico van aanrijdingen.
Dat vinden de vakbonden VVMC en FNV Bondgenoten na uitlatingen van topman van ProRail B. Klerk.„Jaren geleden werd al gezegd dat het nog twee jaar zou duren voordat het beveiligingssysteem ATB++ is ingevoerd”, zei bestuurder W. Eilert van vakbond VVMC woensdag. „Nu komt ProRail opnieuw met dat verhaal en dat kan echt niet. Het duurt allemaal veel te lang. De veiligheid van de reizigers en het spoorpersoneel leidt onder deze situatie. Feitelijk komt het verhaal van ProRail erop neer dat er de komende jaren rekening moet worden gehouden met nog eens veertien à vijftien aanrijdingen.”
R. Berghuis, bestuurder bij FNV Bondgenoten, is ook verontrust door de aankondiging van Klerk. „Dit is heel erg zorgwekkend”, vindt Berghuis. „Men is veel te laat met dit probleem aan de slag gegaan. Dat is niet alleen de schuld van ProRail, maar vooral ook van de politiek. ProRail moet het doen met de middelen die Den Haag beschikbaar stelt. En in politiek Den Haag is de laatste jaren te traag gereageerd op het veiligheidsprobleem op het spoor.”
De vakbond opende woensdag een meldpunt, vooral voor machinisten, maar ook voor andere belanghebbenden, zoals reizigers. Zij kunnen daar hun beklag doen over achterstallig onderhoud aan de rails, spoorvervormingen, slecht zichtbare seinen, drukte op het spoor.
Ruim een jaar geleden maakten het CDA en de PvdA verkeersminister Peijs in de Tweede Kamer al het verwijt dat het veel te lang duurt voordat het spoor veiliger wordt. Peijs kondigde toen al aan dat duizend knelpunten in twee jaar tijd zouden zijn uitgerust met ATB, het automatische remsysteem bij rood licht. ProRail doet nu soortgelijke toezeggingen.