RET vernieuwt en verbetert dienstregeling
ROTTERDAM (ANP) – Openbaarvervoerbedrijf RET begint op 10 december met een nieuwe, betere dienstregeling en met nieuwe routes in Rotterdam en omgeving. Daarnaast begint het een campagne om te zorgen dat de reizigers massaal een ov–chipkaart aanschaffen.
Met ingang van de tweede zondag van december rijdt er van maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur elke tien minuten een tram. Voor en na die tijd is dat om de twintig minuten. In het weekeinde en in de vakantietijd is de tijd tussen twee trams overdag vijftien minuten. Voordeel is niet alleen dat de trams vaker rijden, maar ook dat duidelijk is wanneer de tram komt.Mensen die door de week ’s nachts openbaar vervoer nodig hebben, kunnen terecht in een bus die door de hele stad rijdt. In het begin en het einde van de nacht rijdt deze om het half uur, daartussenin om het uur. In het weekeinde blijft de zogeheten Bob–bus rijden. Ook komt er een speciale Diergaardetram, die tussen het Centraal Station en Blijdorp rijdt. De RET zet daar haar historische modellen in.
De RET doet de landelijke proef voor de ov–chipkaart. Op 1 januari 2009 moet de kaart in heel het land zijn ingevoerd. In Rotterdam is de kaart al enige tijd in gebruik in de metro. Reizigers kunnen in de tweede helft van volgend jaar alleen nog maar met een chipkaart per metro reizen. Als alles goed gaat, is dat een half jaar later ook in tram en bus zo. Het systeem kampt nog met problemen, vooral de poortjes werken niet goed, aldus algemeen directeur Pedro Peters.
Op het ogenblik zijn er ongeveer 66.000 ov–chipkaarten verkocht, in het eerste kwartaal van volgend jaar moeten dat er 200.000 tot 300.000 zijn.
De Erasmuslijn van RandstadRail rijdt sinds maandag weer volgens de normale dienstregeling. Afgelopen week vervoerde de RET reizigers gratis, omdat door een grote wisselstoring en diefstal van koperen verbindingsstukken Randstadrail over enkel spoor reed, hetgeen tot vertragingen leidde.
De RET verzelfstandigt per 1 januari volgend jaar en is vanaf dat moment een NV. Probleem voor de RET is de Randstadbus. Als het college van B en W niet kiest voor een gezamenlijke onderneming van RET en Connexxion, voorziet Peters grote problemen. Het busvervoer moet voor 1 januari 2009 openbaar worden aanbesteed, gaan RET en Connexxion hierin samen dan is uitstel tot 2012 mogelijk. Peters acht de kans klein dat de RET alleen de concessie kan bemachtigen, omdat het bedrijf ongeveer 20 procent hoger zit met de prijs dan andere openbaarvervoerbedrijven.