Economie

Sieraad is meer dan ketting of broche

AMSTERDAM (ANP) - Waar het bijou versiering is voor de kleding, is het sieraad dat voor de mens. Edelsmid Marije Geursen uit Amsterdam wil vooral in het laatste uitblinken. Van 7 tot 10 december is zij een van de exposanten tijdens Sieraad 2006 in de Amsterdamse RAI.

24 November 2006 09:28Gewijzigd op 14 November 2020 04:18
AMSTERDAM – De Amsterdamse edelsmid Marije Geursen wil emotie in een kunstwerkje vormgeven. Ze maakt onder meer ringen uit de punt van een klomp. Foto ANP
AMSTERDAM – De Amsterdamse edelsmid Marije Geursen wil emotie in een kunstwerkje vormgeven. Ze maakt onder meer ringen uit de punt van een klomp. Foto ANP

Sieraden, bijous en accessoires zijn populair. Met het kleinood willen mensen zich onderscheiden in een wereld waarin vooral de massa de toon bepaalt. Geursen wil de mensen verrassen met sieraden waar een idee achter zit. „Het is grappig om te zien dat mensen daar verrast over zijn. Ook jongeren zijn daar bevattelijk voor, maar de mensen die de sieraden kopen zijn meestal tussen de dertig en de veertig jaar”, vertelt Geursen.Ze vraagt zich af wat ze als ’kleinkunstenaar’ kan doen om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Ze maakte een collier met porseleinen harten waarin ze Arabische geometrische patronen combineerde met typisch Hollandse knipkunst. Zo bracht ze twee culturen samen. „Ik noem het: I Give Love.”

In haar werk zoekt ze de grenzen op in techniek, materiaal en in de plaats van het sieraad. „Ik wil me bewegen tussen de galeriewereld en de juwelenbranche. In de galeriewereld wordt toch vooral vanuit een thema abstract onderzoek gedaan. De werken zijn vrijwel niet draagbaar. In de juwelierswereld gaat het meestal alleen om goud en zilver. Daartussen gebeurt er niet veel.” Geursen wil meer en wil niet blijven hangen in het beeld dat sieraden alleen maar een ring, ketting of broche zijn.

Zo maakte Geursen werken om thuis de stopcontacten mee te versieren en vervaardigde zij houten ringen uit de punt van een klomp. Ze mag een ontwerp ook graag wat meer meegeven dan alleen het kleinood zelf. „Bij een huwelijksaanzoek is de emotie niet de ring, maar juist de vraag die wordt gesteld. Dat is wat ik dan ook creatief wil vertalen.” Het lukte haar met de creatie van een loper met in het midden het doosje met de ring. „Je ontwerpt daarmee de context.”

Sieraad 2006 toont de ambachtsman en -vrouw achter het sieraad. Dat is ook wat de mensen tegenwoordig willen zien, stelt Geursen, die behalve de Zilverschool in Schoonhoven ook de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam volgde. „Alles is digitaal, vluchtig en ongrijpbaar geworden. In zo’n tijd zoeken mensen weer naar authenticiteit, ambachtelijk werk. Dat zie je in de ontwerpen ook terugkomen, zoals in een vaas van Hella Jongerius. Op die vaas zie je de naad zitten, zodat je kunt zien dat hij ambachtelijk is gemaakt.”

Geursen zit vol met ideeën die ze graag, eventueel in samenwerking, vertaalt. Ze houdt vooral van het sieraad met een knipoog, en niet alleen in het ontwerp. Bedrijven krijgen er steeds meer waardering voor. Ze is in onderhandeling met een winkelketen die werk van haar wil gaan verkopen en wie weet slaagt ze erin om nog een keer iets te doen met een architect. „Waarom zou een architect niet samenwerken met een edelsmid die de zaak af maakt, de verfijning in het huis aanbrengt?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer