Buitenlands belastingklimaat drukt winst Sanoma
Het Finse mediaconcern SanomaWSOY, in Nederland uitgever van onder meer Donald Duck, Libelle en Panorama, heeft in de eerste helft van 2002 een kwart minder nettowinst gedraaid als gevolg van hogere belastingen in het buitenland. De winst daalde van 27 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2001 naar 20,2 miljoen.
„Veertig procent van onze omzet komt tegenwoordig uit buitenlandse activiteiten”, verklaarde een woordvoerster donderdag. In tegenstelling tot het buitenland is het belastingklimaat in Finland mild. Waar Sanoma in de eerste helft van 2001 nog 12,9 miljoen euro aan de fiscus kwijt was, was dat een jaar later 30,6 miljoen euro.
„We zijn buiten Finland gaan opereren, omdat we hier niet verder kunnen groeien. Dat we in het buitenland meer kwijt zijn aan belastingen is een feit. We verwachten dat de nettowinst geleidelijk toeneemt als gevolg van winstgevende activiteiten in het buitenland”, stelde de zegsvrouwe.
Verder ging het Sanoma voor de wind. De netto-omzet van het mediaconcern steeg met bijna 57 procent van 723,6 miljoen naar ruim 1,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 88 procent tot 56,8 miljoen. Sanoma verwacht dat de omzet over heel 2002 uitkomst op 2,4 miljard euro en het bedrijfsresultaat met eenderde toeneemt.
Dat bedrijfsresultaat werd eveneens flink gedrukt. Sanoma schreef 48,4 miljoen euro af op de goodwill van de aankoop van VNU-onderdelen. Vorig jaar kochten de Finnen alle activiteiten en werkmaatschappijen van VNU Tijdschriften (Nederland), Mediaxis (België), VNU Magazines (in vijf Europese landen) en Aldipress (verkoop en distributie in Nederland).
Verder ging het Sanoma voor de wind. De omzet van het mediaconcern steeg met bijna 57 procent van 723,6 miljoen naar ruim 1,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat steeg met 88 procent tot 56,8 miljoen.
De Nederlandse tijdschriftenpoot, Sanoma Uitgevers, draaide in de eerste helft van dit jaar een omzet van 226,9 miljoen euro. Verwacht wordt dat het resultaat voor heel 2002 onder druk komt te staan door de eerder aangekondigde reorganisatie. In reactie op de terugval in de advertentiemarkt wil Sanoma Uitgevers de jaarlijkse vaste kosten met 15 miljoen euro terugbrengen. Daarvoor moeten onder meer 70 tot 120 banen verdwijnen van de huidige 1500 arbeidsplaatsen.