„Bod US Airways op Delta is noodgreep”
PARIJS (ANP) - Het vijandige bod van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij US Airways op de branchegenoot Delta Air Lines heeft weinig kans van slagen. Dat zei KLM-topman Leo van Wijk donderdag.
US Airways verkeert zelf nog in financiële problemen. „Het overnamebod is een noodgreep”, aldus de KLM’er, die het bod „onlogisch” noemde.US Airways Group wil voor 8 miljard dollar (6,2 miljard euro) het in surseance verkerende Delta kopen. Het samenwerkingsverband zou gaan opereren onder de naam van Delta en het zou een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld moeten worden. Het gezamenlijke bedrijf zou als marktleider gaan gelden in de routes over de Atlantische Oceaan. De grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld is, naar omzet gemeten, Air France-KLM.
Het bod van US Airways is volgens Van Wijk slechts een eerste stap in de consolidatie op de Amerikaanse luchtvaartmarkt. Hij sluit niet uit dat andere partijen ook een bod uitbrengen op Delta. Zo zou Air France-KLM, waar Van Wijk de tweede positie bekleedt, een belang kunnen nemen in de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep werkt nu al intensief samen met Delta. Een samenwerking met private investeringsmaatschappijen en Air France-KLM behoort volgens Van Wijk ook tot de mogelijkheden.
Van Wijk heeft eerder een samengaan van Delta en Northwest Airlines, een partner van KLM, voorspeld. Dat zou Air France-KLM bijzonder goed uitkomen. De banden met beide Amerikaanse maatschappijen kunnen dan worden aangehaald. Dit zou de betrokken luchtvaartmaatschappijen verdere kostenbesparingen opleveren.
De KLM-topman benadrukte echter dat hij niet kan voorspellen hoe de Amerikaanse markt zich verder ontwikkelt. Feit is volgens hem wel dat Air France-KLM een belangrijke rol gaat spelen in de gang van zaken in Noord-Amerika.
Air France-KLM behaalde in het eerste halfjaar van zijn gebroken boekjaar een nettowinst van 618 miljoen euro. Dat komt neer op een flinke daling vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, toen de winst 829 miljoen euro bedroeg. Toen profiteerde het concern van de verkoop van een bedrijfsonderdeel.
Als de opbrengst van de verkoop niet wordt meegenomen, is de winststijging 50,7 procent. De omzet kwam uit op 11,9 miljard euro, een toename van ruim 10 procent. Het bedrijfsresultaat bedroeg 979 miljoen euro, tegenover 750 miljoen euro vorig jaar, zo meldde Air France-KLM vandaag. Dat is een stijging van 30,5 procent.
De onderneming spreekt zelf van een uitstekende prestatie. De fusie van Air France en KLM levert veel kostenbesparingen op, die de winstgevendheid ten goede komen. „Ik ben er zeker van dat we een significante groei van het bedrijfsresultaat vergeleken met vorig jaar zullen behalen”, zei topman Jean-Cyril Spinetta over de verwachtingen voor heel het boekjaar.
Zoals alle luchtvaartmaatschappijen, ondervond ook Air France-KLM veel hinder van de gestegen brandstofprijzen. Het bedrijf was daar 2,2 miljard euro aan kwijt, 27 procent meer dan vorig jaar. Air France-KLM kon een klein deel van de duurdere kerosine wel opvangen wegens eerder afgesloten gunstige contracten, maar het voordeel daarvan wordt kleiner.
Air France-KLM vervoerde in het eerste halfjaar meer passagiers, waardoor de vliegtuigen voller zaten. Daardoor steeg het bedrijfsresultaat van de passagiersdivisie 44,4 procent tot 868 miljoen euro. Het vrachtonderdeel van Air France-KLM leed onder de zware concurrentie en de dure kerosine. De beladingsgraad van de vliegtuigen is te laag, aldus de onderneming. Het bedrijfsresultaat daalde dan ook 51 procent tot 22 miljoen euro.
Zoals vorige week al duidelijk werd, begint Air France-KLM een nieuwe prijsvechter in Frankrijk. De KLM-dochter Transavia, die vanaf de Nederlandse markt opereert, krijgt daar een belang in van 40 procent, wist KLM-topman Leo van Wijk te melden. De prijsvechter moet volgend jaar zijn opgericht.