„Waar werk leuk is, daar wordt gewonnen”
LONDEN - Fortune Magazine bombardeerde hem in 1999 niet zonder reden tot ”manager van de eeuw”. Zijn gouden vingers transformeerden General Electric tot ’s werelds grootste onderneming, met een marktwaarde van ruim 536 miljard euro. Dankzij zijn bestseller ”Winning” kan iedere (commerciële) leider in de dop profiteren van de businessstrategieën van de Amerikaan Jack Welch.
U staat bekend om uw keiharde managementstijl. Is het vandaag de dag nodig om agressief te zijn in het zakendoen? „Al vanaf dag één werd mij gezegd dat ik te agressief was. Maar ik verzeker je: het is mijn harde optreden dat het succes mede mogelijk heeft gemaakt.”
Voor wie is het boek ”Winning” bedoeld?
„Het boek biedt starters de mogelijkheid om te leren hoe zakendoen werkelijk in elkaar zit. Het brengt mijn visie in kaart. Het draait allemaal om de vraag: hoe win ik met mijn bedrijf? Dit dwingt ondernemingen om hun sterktes en zwaktes te analyseren en er zodoende achter te komen waar zij winstgevend kunnen zijn in een concurrerend landschap.”
Hoe denkt u over ethisch zakendoen?
„Verantwoord ondernemen, goede dingen doen voor de wereld, dat gebeurt alleen bij succesvolle bedrijven. Bijvoorbeeld: wie waren na de orkaan Katrina in de VS de eerste om geld te geven? General Electric, Wal-Mart en andere winstgevende ondernemingen. Ook na de tsunami waren ze er snel bij. Firma’s die verlies lijden, hebben helemaal niets om te geven.”
is uw geheime wapen: hoe kan een ceo zijn bedrijf omvormen tot een goed geoliede winstmachine? „Stap één: realiseer je dat het niet om jou gaat, maar om een team. Een sportteam wel te verstaan. Daar zitten heus wel mensen in die op onderdelen slimmer en beter zijn dan jij. Vervolgens moet je als echte leider de capaciteiten van jouw atleten inschatten. Zo kom je al snel tot een algemene indeling van je arbeidskrachten. Je hebt de top van 20 procent, de middenmoot van 70 procent en ten slotte 10 procent zwakkelingen. Die laatste groep moet gewoon weg, wees daarin eerlijk. Vertel het hun rechtstreeks: Jan, jij behoort tot de slechtsten van ons bedrijf. Niet pappen en nathouden, daar houd ik niet van. Een bedrijf moet functioneren als een pure meritocratie, geregeerd door degenen die geselecteerd zijn op grond van hun verdiensten. Het mooie van dit differentiëren is dat de mensen van de afgeserveerde groep de kans krijgen om succesvolle loopbanen te beginnen bij ondernemingen waar zij wel thuishoren.”
t u zich voorstellen dat dit beleid in sommige kringen controversieel heet? „Er zijn altijd van die intellectuele tegenstribbelaars die zich tegen iedere verandering keren. Daar kan ik niks mee. Geef mij dan maar dommere werknemers met gevoel voor teamgeest. Zaken doe je nu eenmaal op de vrije markt, en daar moet je naar handelen. Het is misschien niet het ideale systeem, maar vrije handel is wel the best game in town. Andere systemen werken niet. Hoe wil je anders prijzen van producten of de salarissen van topmensen vaststellen? Moet een regering soms uitmaken hoeveel ik verdien?”
kan een bedrijf het beste handelen in de sterk concurrerende wereldmarkt? „Het is ontzettend belangrijk om naar je concurrenten te kijken. GE heeft ontzettend veel geleerd van Wal-Mart als het gaat om zaken als klantvriendelijkheid. Dit heeft ons miljoenen gescheeld. Als bedrijf moet je van anderen leren en dit snel in de praktijk kunnen toepassen. Die kwaliteit is het ultieme competitieve voordeel.”
ke karaktertrekken heeft een succesvolle zakenman? „Agressieve mensen, daar houdt de zakenwereld niet van. Daar ben ik zelf geregeld achtergekomen. Maar goed, als je zo bent, dan moet je je eigen persoonlijkheid ook niet verloochen. ”Be yourself, but don’t be stupid”, is mijn credo. Wees tactvol in het zakendoen en zorg ervoor dat je wordt omringd door een groep mensen bij wie je je goed voelt. Waar werk leuk is, daar wordt gewonnen.”