Floriade dreigt flop te worden
Haarlemmermeer doet er voorlopig liever het zwijgen toe. „We hebben besloten om niet meer dagelijks tot achter de komma naar de bezoekcijfers te kijken”, aldus een woordvoerster. De ongerustheid over de tegenvallende toeristische belangstelling voor de Floriade is echter voelbaar achter de zakelijke mededeling.
De Floriade pleegt deze weken nog een stevig reclameoffensief. Met spotjes op radio en tv, gratis toegang voor kinderen en andere activiteiten probeert men nog uit de laatste weken van de schoolvakantie te halen wat er te halen valt. „Want daar moeten we het wel van hebben”, beaamde woordvoerster M. de Groot.
Drie miljoen bezoekers zou de internationale tuinbouwtentoonstelling trekken, samen goed voor 32 miljoen euro, was de verwachting. Gastgemeente Haarlemmermeer stelde zich garant voor een sluitende exploitatie.
Al snel na de opening op 6 april sloeg de twijfel toe, want er ontstond niet bepaald een stormloop op de kassa’s. Vooral in de gemeente Haarlemmermeer kreeg men het benauwd. Als de Floriade minder dan 2,7 miljoen kijkers trekt, draait de gastgemeente op voor de kosten en die kunnen in de miljoenen euro’s lopen.
De teller staat op 1.443.633 bezoekers. Dat is de stand van zondag 4 augustus. „We hadden eigenlijk de anderhalf miljoen al gepasseerd moeten zijn”, vertelde een voorlichter. „Drie miljoen, dat zal zeer moeilijk worden”, aldus De Groot. In principe zijn 2,7 miljoen klanten voldoende om de kosten te dekken. „Het is nog mogelijk, maar dan moeten we de komende maand nog een stevige inhaalslag maken”, zei De Groot. De Floriade sluit weliswaar pas op 20 oktober, maar de schoolvakanties zijn cruciaal. En die zijn op 6 september in Nederland en in de ons omringende landen grotendeels afgelopen.
De gemeente Haarlemmermeer heeft haar hoop gevestigd op het laatste reclameoffensief. „We wachten het effect even af”, aldus woordvoerster L. Taillie. „Over twee weken komen we met een reactie.”
Druk of rustig, de horeca in de regio Haarlemmermeer/Aalsmeer merkt sowieso weinig of niets van de Floriade. Een pachter is verantwoordelijk voor de voorzieningen op het park. Mensen die naar de Floriade rijden, komen niet eens in de buurt van de plaatselijke horeca.
H. Kolkman van restaurant ’t Kolkje: „Het heeft mij niet veel gebracht. Misschien 1 of 2 procent extra omzet, meer niet. Dat komt ook omdat al het verkeer via de N22, de zogenoemde ’Floriadedreef’, rijdt. Het is zoiets als Disneyland bij Parijs. Daar hebben ondernemers in de omgeving ook geen enkel voordeel van. We hebben nog wel even gedacht aan een soort ’shoppingactie’ om de mensen Hoofddorp in te trekken. Veel heil verwachtten we daar niet van, dus dat ging over.”
Ook buurgemeente Amsterdam staat nog niet te juichen. De stad pompte bijna 3,5 miljoen euro in de Floriade, en hoopte in ruil daarvoor op zeker 500.000 extra overnachtingen. „In tegenstelling tot vorig jaar hebben we nog geen mensen buiten de stad hoeven onderbrengen”, aldus H. ter Balkt. „Het is behoorlijk veel rustiger. Het lijkt me logisch dat minder bezoekers voor de Floriade een belangrijke oorzaak is. Hoewel ook andere Europese steden last hebben van een teruglopend aantal bezoekers. Mensen zijn vanwege de onzekere economische situatie minder bereid om op vakantie te gaan.”