Schuitema rekent op hogere winst
AMERSFOORT - Supermarktbedrijf Schuitema blijft bij de verwachting dat de winst dit jaar „duidelijk” boven die van 2001 zal liggen. Deze verwachting betekent een winstgroei van 7 tot 12 pocent.Schuitema, waarin Ahold een aandeel van 73 procent heeft, waarschuwt dat het bedrijf extra geld moet storten in zijn pensioenfondsen als blijkt dat de aandelenmarkten aan het einde van dit jaar fors onder het niveau van 2001 uitkomen. En dat komt weer ten laste van de winstgevendheid, aldus het bedrijf bij de presentatie nabeurs van de halfjaarresultaten.
Schuitema, met als belangrijkste formule C1000, heeft vastgelegd dat er moet worden bijgepast bij de twee bedrijfspensioenfondsen als de financiering in gevaar komt. „We weten nog niet hoe de aandelenmarkten zich gaan ontwikkelen”, aldus een woordvoerster. „Bovendien denken we nog na over hoe er eventueel moet worden bijbetaald en hoe dat in de boekhouding wordt opgenomen.”
Schuitema zag de netto-omzet over het eerste halfjaar met 4,5 procent stijgen tot 1,578 miljard euro. De winst na belasting klom 11,5 procent naar 17,5 miljoen euro. Het marktaandeel van de kruidenier bleef met 15,1 gelijk aan dat van 2001. Het aandeel van C1000 groeide van 11,9 naar 14,4 procent. C1000 is al jaren de snelstgroeiende supermarktketen van Nederland, door een breed aanbod tegen een relatief lage prijs en een no-nonsense-imago.
Het bedrijf zegt dat de integratie van de A&P-winkels, die in 2000 werden overgenomen, voorspoedig verloopt. De onderneming zag het totale verkoopoppervlak afnemen met 24.000 vierkante meter naar 417.000 vierkante meter. Deze afname had vooral te maken met het afstoten van kleine en onrendabele winkels en de ombouw naar de C1000-formule. Per vierkante meter komen de verkopen uit op 174 euro per week, een stijging van 11 procent vergeleken met de eerste helft van 2001. Schuitema exploiteert nu 492 winkels, 44 minder ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.