Kamer wil uitleg over zinkafval in haven Rotterdam
DEN HAAG (ANP) - VVD en PvdA willen uitleg van staatssecretaris Van Geel (VROM) over een lading gevaarlijk afval die al vijftien jaar op een opslagterrein in de Rotterdamse haven ligt.
Het gaat om ongeveer 3000 ton zinkafval dat in strijd met de regels voor gevaarlijke stoffen werd ingevoerd uit Duitsland met de bedoeling het te exporteren. Een woordvoerster van het ministerie van VROM stelt dat al sinds 1991 is geprobeerd de lading terug naar Duitsland te krijgen.„Nederland heeft zijn best gedaan om Duitsland het afval te laten terugnemen, maar Duitsland vond dat de verantwoordelijkheid van de bedrijven. En dat is het ook. De lading kan worden geëxporteerd als het bedrijf kan aantonen dat aan de regels wordt voldaan en het afval op een verantwoorde manier wordt verwerkt.”
Monsters wezen destijds uit dat het afval onder meer nikkel, kwik, chroom, cadmium, arseen en lood bevat. Volgens de woordvoerster van VROM staat het afval veilig in een loods op het terrein en kan er niets mee gebeuren.
„Als het afval niet mocht worden ingevoerd, ben ik benieuwd hoe het hier is gekomen. Ook vraag ik me af wie er nu eigenlijk aansprakelijk is”, aldus Kamerlid De Krom (VVD). Zijn collega Samsom (PvdA) vraagt zich vooral af waarom het bedrijf en het ministerie van VROM niet eerder een oplossing hebben gezocht.
„Het afval had teruggestuurd moeten worden naar de eigenaar, maar dat is niet gebeurd. Natuurlijk is het een bedrijfskwestie en het bedrijf waar het spul al jaren staat had ook wel eerder kunnen ingrijpen”, meent Samsom. Maar: „VROM had zich ook moeten realiseren dat als je zo’n lading tegenhoudt je dan ook moet helpen het probleem op te lossen. De overheid moet hier niet zomaar de portemonnee trekken, maar je kunt dit ook niet laten liggen.”
Voormalig minister Alders (Milieubeheer) maande het Duitse bedrijf Granulat begin jaren ’90 herhaaldelijk het zinkafval op een voor het milieu veilige wijze terug te halen. Als dat niet zou gebeuren, zou het ministerie het afval zelf laten verwijderen en de rekening naar het bedrijf sturen.
Alders legde het bedrijf destijds een dwangsom op van 50.000 gulden voor iedere dag dat het zinkafval na 1 augustus 1992 in de Rotterdamse haven zou blijven liggen. De twee Duitse bedrijven die bij het zinktransport waren betrokken, Granulat en HTA, gingen vervolgens kort na elkaar failliet.
Samsom: „De dwangsom is kennelijk nooit geïnd.” De Krom: „De rode draad in de verhalen rond de Probo Koala en dit soort transporten is toch dat de eigenaren moeilijk aansprakelijk te stellen zijn. Waar verhaal je de kosten is dan de vraag.”