Technisch defect oorzaak ongeluk Nederlandse tanker
Een technisch defect is de oorzaak van het ongeluk met de Nederlandse binnenvaarttanker die woensdag op de Rijn bij de Duitse stad Krefeld voor hevige paniek zorgde. Menselijk falen wordt door de verantwoordelijke rederij Stolt-Nielsen uit Schiedam op voorhand uitgesloten.
Uit de Stolt Rotterdam ontsnapte woensdagmorgen in alle vroegte een hoeveelheid van 120.000 liter salpeterzuur. Hoe de uiterst giftige stof heeft kunnen lekken, wordt door de Duitse scheepvaartinspectie de komende dagen onderzocht
Toen het zuur in aanraking kwam met water, volgde een chemische reactie. Omdat de wind de ontstane gifwolk naar onbewoond gebied dreef en die in de lucht snel verdampte, bleef persoonlijk onheil achterwege. De plaats van het ongeluk is minder dan een kilometer verwijderd van het centrum van Uerdingen, een voorstad van Krefeld.
De vijf bemanningsleden van de Stolt Rotterdam hebben alles gedaan om een milieuramp te voorkomen. „Zij hebben meteen alarm geslagen en zich uitstekend aan het noodplan gehouden”, aldus manager E. Koole van Stolt-Nielsen die in Krefeld poolshoogte kwam nemen en lovende woorden sprak over het kordate optreden van de Duitse hulpverleners. „Dat de wind in de goede richting blies, was een groot geluk.”
Dat een woonwijk zo dicht bij de losplaats ligt, is niets ongewoons. „Gelukkig komen ongelukken van dit kaliber zelden of nooit voor. Het is in het 135-jarig bestaan van ons bedrijf de eerste keer”, aldus K. Pöttmann van hetzelfde bedrijf. „Maar waar machines draaien, kan dit voorkomen, we kunnen nooit zoiets helemaal uitsluiten.”
Voor de berging van het schip, dat met zware slagzij naar bakboord aan de kade van de Bayer-fabriek ligt, is het wachten op de aankomst van het juiste materieel. Bokliften van de Nederlandse firma Smit Internationale en hun Duitse collega Bartel zijn onderweg en worden vrijdagmiddag in Krefeld verwacht. Zaterdag wordt met de berging begonnen. „Hopelijk kan het hele karwei in het weekeinde worden afgerond”, aldus Pöttmann.
De Stolt Rotterdam was met 1800 ton salpeterzuur geladen, door de dubbele bodems aan boord kon slechts een gering deel ontsnappen. Hoe groot de schade van het ongeluk is, kan pas na uitkomst van het onderzoek en de berging worden geschat. De binnenvaarttanker heeft een waarde van 6,5 miljoen gulden, maar zal na de noodzakelijke reparaties vermoedelijk weer verder kunnen varen.
De Nederlandse afdeling van Stolt-Nielsen heeft 21 eigen schepen en 13 gecharterde schepen varen. Het bedrijf heeft wereldwijd zes vestigingen.
=