US Airways doet bod op Delta
NEW YORK - De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij US Airways heeft 8 miljard dollar (6,3 miljard euro) in contanten en aandelen over voor de overname van concurrent Delta Air Lines.
Dat maakte US Airways Group woensdag bekend. Topman Douglas Parker van US Airways benaderde Deltacollega Gerald Grinstein de afgelopen maanden tweemaal over een mogelijke fusie, maar Grinstein toonde geen belangstelling.Daarop besloot US Airways een andere weg te bewandelen. Woensdag kwam het aanbod van 8 miljard dollar (4 miljard contant en 4 miljard in aandelen) aan de crediteuren van Delta. Deze maatschappij is namelijk in een faillissementsprocedure verwikkeld. US Airways hoopt duidelijk met het ruime aanbod voor de overname van Delta via de crediteuren druk uit te oefenen op Grinstein en zijn collega’s.
Grinsteins reactie was neutraal: „Wij zijn er altijd van uitgegaan onze faillissementsprocedure volgend jaar af te sluiten als zelfstandige maatschappij, maar wij zullen het aanbod van US Airways uiteraard uitvoerig bestuderen.” Delta Air Lines is de vierde Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en US Airways is nummer vijf. Met de overname van Delta wordt de nieuwe maatschappij -Delta Air Lines- de grootste ter wereld.
Overigens zullen niet alleen de directie en aandeelhouders van Delta zich over het aanbod buigen. Een mogelijke fusie zal ook bekeken worden door de antikartelafdeling van het ministerie van Justitie. „Voor investeerders lijkt dit een aantrekkelijk aanbod, maar hoe meer luchtvaartmaatschappijen er verdwijnen, hoe groter de kans dat passagiers met hogere tarieven worden geconfronteerd. Justitie zal onderzoeken hoe reëel die kans is”, aldus luchtvaartanalist Daniel Kasper van het financieel adviesbureau LECG in Washington.
US Airways hoopt met de overname van Delta jaarlijks 1,65 miljard dollar (1,29 miljard dollar) op bedrijfskosten te besparen. Beide maatschappijen vliegen voor 50 procent op dezelfde trajecten; een aantal lijnen kan dus geschrapt worden en US Airways zou de totale capaciteit van de nieuwe maatschappij bovendien met 10 procent willen verminderen. Verder kan het gebruik van faciliteiten op vliegvelden en het onderhoud gecombineerd worden.
Niet iedereen reageerde woensdag even enthousiast op het nieuws. „Als passagier praten wij hier over twee luchtvaartmaatschappijen die in service aan passagiers niet hoog staan aangeschreven. Ik denk niet dat een fusie daaraan veel zal verbeteren. Bovendien vrees ik dat de tarieven zullen stijgen”, aldus advocaat Michael Grossman, die veelvuldig met Delta Air Lines vliegt.
Volgens US Airwaystopman Douglas Parker is het „hoog tijd” voor een consolidatie in de Amerikaanse luchtvaart. De luchtvaartmaatschappijen zagen zich al vóór de septemberaanslagen in 2001geconfronteerd met hoge kosten en marginale winsten. Daarna durfden veel mensen niet meer te vliegen, met als gevolg dat bijna alle Amerikaanse maatschappijen in faillissementsprocedures belandden.
US Airways vroeg zelfs tweemaal om uitstel van betaling, maar kwam er na de overname van America West vorig jaar financieel weer bovenop. Als de overname van Delta doorgaat, verwachten analisten meer fusies. Dat was duidelijk te merken op de beurs, waar de aandelen van alle luchtvaartmaatschappijen woensdag omhooggingen, inclusief de aandelen van US Airways (plus 16,1 procent) en Delta Air Lines (plus 10,2 procent).