Economie

Ledenverlies ANWB sterk verminderd

DEN HAAG - De ANWB verliest nog steeds leden aan concurrent Route Mobiel, maar het aantal opzeggingen is drastisch verminderd.

Redactie economie
16 November 2006 09:08Gewijzigd op 14 November 2020 04:17

Dit jaar zijn ongeveer 12.500 leden overgestapt tegen 62.000 in 2005 en 65.000 in 2004, meldde de organisatie woensdag.ANWB-directeur Van Woerkom voert als een van de oorzaken aan het recente verbod van de rechter op misleidende reclame door Route Mobiel. Dat heeft volgens hem zeker gevolgen gehad. Daarnaast zijn nieuwe Wegenwachtdiensten geïntroduceerd, die „de ANWB voor veel leden nog aantrekkelijker maakt.” Uiterlijk 15 november konden leden hun lidmaatschap opzeggen.

Route Mobiel voerde volgens de ANWB een onverminderd agressieve reclamecampagne om automobilisten binnen te halen. De rechtbank tikte vorige maand nog de nieuwe pechhulpverlener, die sinds september 2004 actief is, ervoor op de vingers. Teksten als ”Als u lid bent van de ANWB, dan zit u vanaf 15 november weer vast aan uw dure Wegenwachtabonnement” mochten niet meer.

De ANWB overweegt schadeclaims in te dienen tegen Route Mobiel, maar heeft daarover volgens Van Woerkom nog geen besluit genomen. „We zijn ontevreden over de manier waarop Route Mobiel met het vonnis is omgegaan”, aldus Van Woerkom. De ANWB vindt dat Route Mobiel ook na de uitspraak nog gebruik heeft gemaakt van misleidende reclame. Van Woerkom wijst erop dat iedere overtreding een dwangsom kan opleveren van 100.000 euro.

Route Mobiel erkent dat de uitspraak van de rechter de ledenwerfcampagne heeft geremd. „We hebben geprobeerd zo veel mogelijk rekening te houden met de uitspraak en hebben onze reclame-uitingen zo snel mogelijk aangepast”, zei directeur M. Dashorst van Route Mobiel. „Dat moesten we doen op het hoogtepunt van onze campagne en dat heeft belemmerend gewerkt.”

Route Mobiel stelt dat de campagne meer dan 21.000 nieuwe klanten heeft opgeleverd. De belangrijkste concurrent van de ANWB heeft op dit moment 228.000 klanten en mikt op meer groei in de komende jaren. In 2009 wil de onderneming 400.000 klanten hebben.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer