Peijs kritisch over snelwegenplan VVD
DEN HAAG (ANP) - Minister van Verkeer Peijs (CDA) heeft dinsdag uiterst kritisch gereageerd op een plan van de VVD voor de aanleg van nieuwe snelwegen. De plannen van de liberalen ogen volgens de bewindsvrouw aardig, maar de 2 miljard euro die de partij ervoor uittrekt, is veel te weinig. Verder houdt de VVD geen rekening met de strenge regels voor de luchtkwaliteit.
Bovendien verwijt Peijs de VVD, dat die met een voorstel komt dat eerder door VVD-minister Gerrit Zalm werd afgewezen omdat het te duur zou zijn.„Ik ben geen groot voorstander van het scheiden van regionaal verkeer op de snelwegen van het doorgaande verkeer”, zei de CDA-bewindsvrouw. „Ik kreeg dat er niet doorheen bij Financiën”. Het scheiden van het verkeer is duur omdat parallel aan de snelweg extra rijbanen moeten komen voor regionaal verkeer.
VVD-lijsttrekker Rutte wil files bestrijden door de snelwegen in de Randstad en richting Duitsland en België te voorzien van aparte rijstroken zonder afslagen. Verkeer tussen de grote steden heeft dan geen last van invoegend verkeer uit kleinere steden en dorpen.
„We moeten het lokale verkeer scheiden van het doorgaande, want we weten dat die vermenging leidt tot files”, zei Rutte dinsdag op Radio 1. Lokaal verkeer kan volgens hem terecht op wegen die parallel lopen aan de nieuwe intercitywegen. Verkeer dat kort van zo’n weg gebruik maakt, zou dan alleen maar op de rechterrijstrook mogen rijden.
„Dit plan van de VVD vergt een enorme investering, vooral in het onderliggende wegennetwerk. Je hebt aan 2 miljard euro bij lange na niet genoeg”, aldus Peijs. Ze wijst erop dat scheiding van verkeersstromen op de snelwegen nu al plaatsheeft. „Snelle auto’s rijden op de meest linkse strook, langzame uiterst rechts”, aldus Peijs.
Op plekken waar de snelweg niet kan worden verbreed, wil de VVD dubbeldeksrijstroken aanleggen, bijvoorbeeld op de A9 bij Amstelveen. De liberalen zijn al langer voorstander van dit soort investeringen. Peijs is minder enthousiast. Ze noemt dit een heel oud stokpaardje van de VVD. „We nemen die optie nu al geruime tijd mee bij het plannen van wegenprojecten. Daarbij kijken we kritisch naar de efficiency en de kosten. Dubbeldekssnelwegen moeten een middel zijn en geen doel op zich”.
De minister ziet wel iets in het pleidooi van de VVD om de maximumsnelheid buiten de Randstad te verhogen naar 130 kilometer. In de Tweede Kamer toonde Peijs zich eerder al voorstander van meer variabele snelheden, waarbij automobilisten onder omstandigheden harder mogen rijden dan 120, de huidige maximumsnelheid. „Maar daarbij plaats ik een kanttekening”, zei Peijs. „Voordat we zoiets kunnen besluiten, moeten auto’s eerst veel stiller en schoner zijn, anders krijg je problemen met de strenge regels voor luchtkwaliteit en geluidshinder. In 2015 zijn auto’s veel schoner en stiller en kun je aan dit soort maatregelen denken”.