Economie

KLM trekt weer de portemonnee

SCHIPHOL (ANP) - KLM durft weer de portemonnee te trekken na jaren van bezuinigingen. De luchtvaartmaatschappij steekt miljoenen in het vernieuwen van vliegtuiginterieuren, nieuwe lounges en in beter eten en drinken aan boord. Ook worden oudere toestellen de komende jaren vervangen.

13 November 2006 18:10Gewijzigd op 14 November 2020 04:16

De afgelopen jaren kreeg KLM juist veel kritiek van passagiers te verduren, omdat het bedrijf op alle fronten in de kosten sneed. Dat was volgens de maatschappij noodzakelijk om het hoofd boven water te houden tijdens de crisisjaren in de luchtvaartsector, na de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten. Zo holde de kwaliteit van het eten en drinken tijdens de vlucht achteruit. De onderneming schrapte het gratis biertje en glaasje wijn op Europese vluchten. Passagiers moesten het doen met koffie, thee of water.„Misschien hebben we passagiers na de crisis soms teleurgesteld. Het was nodig om te snijden”, zei commercieel directeur Paul Gregorowitsch van KLM maandag. „Nu zijn we weer winstgevend en is de maatschappij hartstikke gezond. Er is weer geld om te investeren”, beloofde hij. „De klant herkent zich straks weer bij KLM”. Vooral de overname door Air France heeft goed uitgepakt voor de Nederlandse maatschappij, stelde Gregorowitsch.

Veruit het meeste geld stopt KLM in de vernieuwing van het interieur van de vloot. Het gaat om meer dan 100 miljoen euro over de komende twee jaar. De vervoerder verbetert bijvoorbeeld de stoelen op de Boeings 737, die binnen Europa vliegen, en in de business class van de jumbo’s en MD11’s op de lange afstanden. Ook worden in veel toestellen de verlichting, kleuren en het ontwerp van het tapijt en de gordijnen beter op elkaar afgestemd.

Om passagiers betere maaltijden voor te kunnen schotelen, investeert KLM de komende jaren 5 miljoen euro. Inmiddels schenkt het bedrijf overigens al weer bier en wijn aan boord. In de wachtruimtes op Schiphol en vier buitenlandse luchthavens, vooral bedoeld voor passagiers die business class vliegen, investeert het bedrijf 21 miljoen euro.

KLM neemt verder de Fokker-vloot van het dochterbedrijf Cityhopper onder handen. Zo hebben alle Fokkers 100 al een modernere airconditioning gekregen. De buitenkant van de toestellen krijgt een schilderbeurt en het tapijt en de gordijnen worden vernieuwd.

Gregorowitsch zei wel dat de traditionele Fokker-vloot in de toekomst mogelijk verdwijnt. „We staan op het punt belangrijke beslissingen te nemen over de regionale vloot van de toekomst”. Voorlopig gaat KLM nog wel door met onder meer de Fokker 100, maar de maatschappij onderzoekt alternatieven.

KLM maakte de investeringen maandag bekend tijdens de viering van het feit dat de Nederlandse maatschappij precies zeventig jaar geleden als eerste niet-Amerikaanse vervoerder gebruik maakte van het vliegtuig Dakota DC3. Om de viering luister bij te zetten, vloog een DC3 tussen Schiphol en Parijs, dezelfde route die een dergelijk toestel in 1936 voor het eerst aflegde.

De hoogste baas van Air France-KLM, de Fransman Jean-Cyril Spinetta, werd maandag benoemd tot Commandeur in de orde van Oranje-Nassau. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, die de onderscheiding uitreikte, prees zijn rol in de fusie tussen de beide luchtvaartmaatschappijen in 2004. „U stemde in met tijdelijke garanties voor de positie van Schiphol en de KLM. Daarmee waren de geluiden over een nationale uitverkoop snel verstomd”, zei ze. KLM en Schiphol kregen garanties over het behoud van de naam en het aantal vluchten op Schiphol. Wel zijn deze nog maar enkele jaren geldig.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer