Uitgevers komen met gedragscode abonnementen
AMSTERDAM (ANP) - Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) gaat met de aangesloten uitgevers van tijdschriften en dagbladen afspraken maken over hoe een consument zijn abonnement op bladen kan stopzetten.
De huidige stilzwijgende verlenging daarvan wordt volgens het NUV niet altijd als positief ervaren. Door de code moet informatie over de wijze en het moment van opzegging altijd toegankelijk zijn.In de praktijk ontvangen uitgevers nauwelijks klachten over stilzwijgende verlenging. Desondanks onderkent het verbond dat informatie over het beëindigen van abonnementen niet altijd makkelijk te vinden is. Zo zijn abonnees soms onbekend met de opzegtermijn of de uiterlijke opzegdatum.
Via een gedragscode wil het NUV ervoor te zorgen dat deze informatie altijd op een duidelijke plaats beschikbaar of opvraagbaar is. Ook de wijze van opzegging wordt in de code geregeld. „Voor het gemak van de consument zal hij in de toekomst elk abonnement op eenvoudige wijze kunnen opzeggen. Niet alleen schriftelijk, maar ook per e-mail of telefonisch. Het NUV streeft ernaar de code begin volgend jaar te kunnen laten ingaan”, aldus een woordvoerder.
Momenteel is een wetsvoorstel in voorbereiding dat het verlengen van abonnementen, volgens het NUV, onnodig beperkt. Een gedragscode moet wettelijk ingrijpen overbodig maken. „Via zelfregulering kan veel beter rekening worden gehouden met de specifieke kenmerken van de uitgeefsector en het behoud van een gezonde uitgeefmarkt. Dat is zowel in het belang van de consument als de uitgever.”