Protest verladers tegen hoger tarief luchtvracht
Europese verladers beschuldigen de luchtvaartmaatschappijen ervan prijsafspraken te maken over het vervoeren van vracht.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO is samen met collega-organisaties in Europa naar de mededingingsautoriteiten in Brussel gestapt om te protesteren tegen een verhoging van de luchtvrachttarieven met meer dan 20 procent.
De Europese verladers kregen onlangs lucht van een besluit over de vrachttarieven, dat eind mei tijdens een conferentie van de internationale organisatie voor de luchtvaart, IATA, zou zijn genomen. „De vervoerders laden met hun gezamenlijke besluit de verdenking op zich kartelafspraken te maken”, aldus secretaris H. Leijgraaff van de EVO-raad voor lucht- en expresvervoer dinsdag.
De verladers zijn verbolgen over het IATA-besluit en hebben hun Amerikaanse en Aziatische collega’s opgeroepen ook in actie te komen. Leijgraaff spreekt van een eenzijdig opgelegde prijsverhoging, die per 1 oktober 2002 zou moeten ingaan. „Er is op geen enkele manier met de klant hierover gesproken.”
De IATA-maatregel houdt volgens EVO in dat het volume van een ladingpakket zwaarder gaat meetellen in de vrachttarieven. Vooral bedrijven die kwetsbare zaken als bloemen, hightech- en farmaceutische producten laten vervoeren door vliegtuigen, zijn van de maatregel de dupe.
„Hightechproducten zijn vaak licht, maar ook gevoelig. Om ze te beschermen tegen stoten en vallen worden de spullen voor het vervoer dik ingepakt met veel piepschuim. Hierdoor worden ze relatief zeer volumineus en straks dus een stuk duurder om te vervoeren”, licht Leijgraaff toe.
Nederland telt ruim 2000 luchtverladers. Volgens de EVO-secretaris lucht- en expresvervoer wordt jaarlijks in Nederland circa 450.000 ton vracht met vliegtuigen in- en uitgevoerd. De kosten voor het vervoer liggen momenteel rond de 2,30 euro per kilo.
KLM weerspreekt dat binnen IATA prijsafspraken worden gemaakt. Volgens een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij klopt het dat de internationale organisatie een of twee keer per jaar bijeenkomt om te praten over tarieven voor het vervoeren van passagiers en vracht. „Dan wordt gekeken naar ontwikkelingen op het gebied van verzekeringen en brandstofprijzen en welke consequenties deze kunnen hebben.”
Luchtvaartmaatschappijen bepalen vervolgens wel degelijk hun eigen prijsbeleid, aldus de KLM-zegsman. „Bijna nergens is de concurrentie zo hevig als in de luchtvaart”, stelde hij. KLM is als lijndienstmaatschappij een van de grotere vrachtvervoerders ter wereld, en in Europa de nummer drie achter Air France en Lufthansa.