Huizenmarkt VS strop voor Hunter Douglas
ROTTERDAM (ANP) - Raambekleder Hunter Douglas, bekend van Luxaflex, heeft last van het afkoelen van de Amerikaanse huizenmarkt. Het bedrijf uit Rotterdam zet daardoor minder van zijn producten af.
Dat zei financieel directeur Leen Reijtenbagh van Hunter Douglas dinsdag naar aanleiding van de bekendmaking van de cijfers over het derde kwartaal. De Noord-Amerikaanse tak van Hunter Douglas, goed voor ongeveer de helft van de totale omzet, behaalde de afgelopen periode geen hogere omzet.„Er is stagnatie opgetreden in de Amerikaanse huizenbouw. We moeten het hebben van de oplevering van huizen en raambekleding in bestaande woningen. Dat loopt wat minder”, zei Reijtenbagh.
De financieel directeur verwacht eenzelfde situatie in Noord-Amerika in het huidige vierde kwartaal.
De onderneming behaalde in het derde kwartaal een 26,1 procent hogere nettowinst van 63,8 miljoen euro bij een omzet van 525 miljoen euro. De kwartaalomzet was 6 procent hoger dan in het derde kwartaal van vorig jaar.
Het bedrijf zette in totaal 4 procent meer af en overnames droegen 3,4 procent bij aan de verkoopcijfers. Daar ging 1,4 procent vanaf door wisselkoerseffecten.