Economie

Henzo blikt na dip fris de toekomst in

ROERMOND - Hoe overleef je met een traditioneel product zoals fotoalbums in de digitale revolutie? Voor die vraag stond fabrikant Henzo een paar jaar geleden. De weg naar beneden lag dreigend open, maar werd omgebogen in een route omhoog. Na een fikse dip lijkt er weer toekomst voor de makers van een onbetwist topproduct. Al moeten ze nu wel meer dan één kunstje beheersen.

Niek Sterk
7 November 2006 09:11Gewijzigd op 14 November 2020 04:15
ROERMOND – Toen directeur Ad Out (l.) drie jaar geleden aantrad bij Henzo, wist hij dat de jaren die volgden moeilijk zouden zijn. „Ik had en heb een onvoorwaardelijk vertrouwen in dit sterke merk, maar de bedrijfsstrategie moest ingrijpend wijzi
ROERMOND – Toen directeur Ad Out (l.) drie jaar geleden aantrad bij Henzo, wist hij dat de jaren die volgden moeilijk zouden zijn. „Ik had en heb een onvoorwaardelijk vertrouwen in dit sterke merk, maar de bedrijfsstrategie moest ingrijpend wijzi

Hoe snel kan het gaan. Tien jaar geleden figureerde de toenmalige Henzodirecteur in een succesverhaal in deze krant. Het bedrijf was toen veertig jaar oud en mocht zich met een jaarproductie van 3 miljoen albums wereldmarktleider noemen. Wie zuinig was op z’n unieke foto’s, plakte ze in een Henzoalbum: gegarandeerd langdurig de beste plek voor kostbaar materiaal.Inmiddels is de halve eeuw bereikt. Maar het feestje is sober en wordt slechts binnenshuis gevierd. „We hebben het natuurlijk zwaar”, zegt accountmanager Rick Bouwmeester na enig aandringen. „Er is te lang doorgewerkt op de oude manier”, beaamt algemeen directeur en grootaandeelhouder Ad Out in een gesprek enkele dagen later.

Henzo was altijd de spreekwoordelijke Mercedes onder de fotoalbums. Niet stuk te krijgen. Geen gedoe met zuren uit het papier die foto’s konden aantasten. De merkbekendheid voor een relatief klein product als fotoboeken bleek ook recent nog groot: in de Benelux denkt 60 procent van de consumenten bij foto’s plakken aan Henzo. „Dat je het daarmee echter niet redt, daarvan zijn we ons volop bewust”, zegt Out, bekend als reorganisator van bedrijven in problemen.

Toen hij drie jaar geleden aantrad -„geboeid door het prachtige familiebedrijf”- wist hij dat de jaren die volgden moeilijk zouden zijn. „Ik had en heb een onvoorwaardelijk vertrouwen in dit sterke merk, maar de bedrijfsstrategie moest ingrijpend wijzigen. Na 46 jaar groei met één product, het analoge fotoalbum. Voorwaar geen sinecure.”

Henzo maakte alles zelf en Henzo verkocht alleen het eigen product. Die filosofie bleek achterhaald. „De productie moest naar Oost-Europa en het Verre Oosten. Met de lonen van hier valt niet concurrerend te produceren, al ben je nog zo goed.”

Inmiddels leveren de Henzomachines elders in de wereld vergelijkbare kwaliteit. „Geef ons nog een maand of drie, vier, vijf wellicht, en ons hele assortiment zal in de winkels weer voorradig zijn.” Out duidt hiermee op de leveringsproblemen waarmee detaillist en consument op onderdelen te maken kregen in het afgelopen jaar.

Behalve op de concurrentie vanuit het Verre Oosten stuitte Henzo de laatste jaren op concentratie in de retail, zegt Out. „Groten werden groter, kleintjes gingen failliet. De markt wijzigde in hoog tempo.” Voeg daarbij de omslag van analoge naar digitale fotografie en iedereen begrijpt waarom de directeur-mede-eigenaar van een gerenommeerde firma grote zorgen had.

Inmiddels keren de kansen en blikt Henzo weer met vertrouwen naar de toekomst. Het personeelsbestand is met 85 werknemers nog slechts een kwart van de 345 mensen van acht jaar geleden, omdat de productie elders plaatsheeft. Nieuwe managers, onder wie Bouwmeester, moeten nieuwe producten ontwikkelen, op de markt brengen en opstuwen. Henzo lanceerde twee jaar geleden HenzoYourPhoto’s en sloot contracten met ketens zoals Mediamarkt, Foto Quelle, Combi en Bruna.

Wie de sites van die namen bezoekt, komt al snel bij Henzo uit. Printen en afdrukken van foto’s heeft elders plaats, in Roermond worden de digitale albums op de onverslaanbare Henzomanier in elkaar gezet en van een prachtig omslag -met eigen foto en titel- voorzien.

Dat de prijs uitstijgt boven die van de slechtere kwaliteit albums van andere producenten laat zich raden, de kritische consument heeft het ervoor over. „Afgelopen jaar plusten we 300, 400 procent”, zegt Bouwmeester, meteen beseffend dat dit in een relatief prille markt ook weer niet alles zegt.

Was vroeger de schoenendoos de grootste concurrent van het fotoalbum, nu is de harde schijf in pc of laptop dat. Gelukkig voor Henzo crashen harde schijven soms en blijken cd-roms met erop gebrande foto’s ook niet eeuwig mee te gaan. Bovendien: „Het plezier van foto’s kijken op een computer- of tv-scherm is ook relatief. Mensen bladeren nog steeds graag door een papieren album en dat zal zo blijven.”

Dat de albumfabrikant gelukkig is met de opkomst van fotoprinters voor thuisgebruik, hoeft geen betoog. Bouwmeester: „Je kunt ook alleen je eigen omslag laten maken bij ons, met lege bladen erin zodat je zelf kunt inplakken. De consument vraagt, wij maken het.”

Out: „We zetten recent een fotolijstenlijn in de markt, zéér succesvol. Kalenders, poëziealbums,dagboeken: we redeneren vanuit de consument. De grote hausse van het zogenaamde scrapbooking is aanstaande, overgewaaid uit de VS. Mensen maken met stickers en knipwerk hele kunstwerken van hun foto’s. Henzo gaat daarin zeker een prominente rol spelen.”

Zie voor meer informatie: www.henzoyourphotos.com

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer