„Thuiszorgklant moet kiezen wie komt helpen"
DEN HAAG (ANP) – Niet de gemeente of de thuiszorgorganisatie, maar de klant moet bepalen wie over de vloer komt om huishoudelijk werk te verrichten. Dat stelt voorzitter Theo Meuwese van de raad van bestuur van thuiszorgorganisatie Sensire maandag.
De thuiszorgorganisatie wil dat dit in de nieuwe welzijnswet WMO wordt opgenomen om volgend jaar een herhaling te voorkomen van de huidige dreigende ontslaggolven in de thuiszorg. Het plan wordt dinsdagavond voorgelegd aan de zorgwoordvoerders uit de Tweede Kamer.Op dit moment onderhandelen gemeenten voor het eerst met thuiszorgorganisaties over wie volgend jaar in hun gebied de huishoudelijke hulp mag aanbieden aan ouderen, gehandicapten en chronisch zieken. Op diverse plaatsen in het land heeft dat al geleid tot dreigende ontslagen bij thuiszorgorganisaties die de opdracht niet krijgen.
Volgens de vakbonden zouden thuiszorgorganisaties die de opdracht krijgen, verplicht moeten worden het overtollige personeel over te nemen. Dit onder het motto: mens volgt werk. Maar volgens Sensire moet de medewerker de klant volgen.
De klant moet aangeven of hij of zij de vertrouwde thuiszorger wil houden of niet en vanaf dat moment moet de winnende thuiszorgorganisatie deze werknemer overnemen voor die klant. Sensire denkt dat dit niet tot hogere uitgaven hoeft te leiden. Bovendien blijven op die manier de klanten tevreden en zullen er relatief weinig mensen ontslagen worden.
Volgens het CDA kunnen mensen die hun vaste thuiszorgmedewerker dreigen te verliezen altijd een persoonsgebonden budget aanvragen en kunnen ze als ze bijbetalen zo hun vaste hulp zelf inkopen. Sensire ziet daar niets in. Volgens Sensire is dit in de praktijk voor veel mensen te duur.