Binnenland

Werk aan N50 maand eerder klaar

KAMPEN - De afsluiting van de N50 tussen Kampen en Zwolle duurt een maand korter dan gepland. Volgens Rijkswaterstaat lopen de werkzaamheden zeer voorspoedig, mede door het warme weer vlak na de afsluiting van de autoweg in oktober.

Van onze correspondent
3 November 2006 21:18Gewijzigd op 14 November 2020 04:15

De N50 is sinds 16 oktober hermetisch voor al het verkeer afgesloten. De N50 wordt verbreed, nadat eerder op de weg veel dodelijke ongevallen plaatshadden. De weg krijgt een extra rijstrook, die afwisselend voor beide rijrichtingen beschikbaar komt. In drie ploegen werken 150 wegwerkers vijf, zes en in het begin zelfs zeven dagen in de week aan de autoweg.De weg zou op 22 december weer opengesteld worden, maar dat is vervroegd naar 25 november, meldden Rijkswaterstaat en bouwbedrijf BAM Infra vrijdag.

„Grondwerk kost ontzettend veel tijd, zeker met regen, wind of sneeuw. Nu het weer zo is meegevallen, hebben we tijdwinst geboekt”, zegt Ab de Jong, projectmanager bij het bouwbedrijf.

Het asfalt, zo’n 20.000 ton, ligt er inmiddels in. „Alleen de toplaag en de belijning moeten er nog op. Maar hierop hebben de weersomstandigheden minder invloed.”

Rijkswaterstaat wil in de toekomst indien mogelijk vaker wegen voor korte tijd hermetisch afsluiten voor werkzaamheden. Volgens Rob de Bruijn, projectmanager N50 van Rijkswaterstaat, zorgt zo’n hermetische afsluiting voor betere veiligheid tijdens de werkzaamheden. „Niet alleen voor de wegwerkers, maar ook voor de weggebruikers. Bij langdurige werkzaamheden op wegen die alleen op bepaalde tijden zijn afgesloten, moet de weggebruiker bij iedere fase in het project wennen aan een nieuwe verkeerssituatie, met alle gevolgen van dien.”

De intensieve aanpak tussen Zwolle en Kampen kostte de aannemer wel de nodige hoofdbrekens, bekent De Jong. „We hebben ons grote zorgen gemaakt om de veiligheid van de wegwerkers. We hebben dagen gehad dat er zo’n zestig vrachtwagens op de weg bezig waren. Daartussen lopen de nodige wegwerkers. Ook vreesden we dat het lange baanvak waarop gewerkt werd ertoe zou uitnodigen om hard te rijden. Chauffeurs van werktrucks zijn in de gaten gehouden en sancties bleken niet nodig.”

Het verkeer dat normaal gesproken van de N50 gebruikmaakt, heeft nu nog te maken met omleidingsroutes. „De politie heeft lange tijd een vliegtuig in de lucht gehad om de boel in de gaten te houden. Nog tot het einde van de werkzaamheden blijft een operationeel team van politie, Rijkswaterstaat en gemeenten paraat om in te grijpen waar nodig is”, zegt De Bruijn.

Ook hebben veel forenzen gebruikgemaakt van de langere trein die tussen Zwolle en Kampen rijdt. Hoeveel mensen meer met het openbaar vervoer hebben gereisd dan gewoonlijk op dit traject, is nog onduidelijk.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer