Economie

„Jongens, we zijn er nog”

NIJMEGEN (ANP) - De Postbank wil zich in navolging van grote kledingmerken, waaronder Diesel, profileren met zogenoemde flagshipstores.

3 November 2006 11:15Gewijzigd op 14 November 2020 04:15

Daarom opende de keten donderdag in Nijmegen de eerste Postbank Winkel, een uitgebreid bankfiliaal dat tevens dienstdoet als uithangbord voor het eigen merk.„In een tijd waarin onze klanten veel bankzaken via internet afhandelen, willen we laten zien: Jongens, we zijn er nog”, aldus Hans van der Horst, directeur van de kantoren van de Postbank.

Bar
Het bankfiliaal is daarom ruim en uitnodigend opgetuigd. De voorgevel bestaat vrijwel geheel uit glas en voor vragen en advies kunnen klanten aanschuiven aan een bar die in een modern lunchcafé niet zou misstaan.

Van der Horst: „Zo’n bar heeft iets uitnodigends in de richting van de klanten.” De wand achter de bar is gevuld met flesjes water waarop de bekende blauwe leeuw en het woord ”helder” gedrukt staan.

Behalve voor advies over bijvoorbeeld beleggingsproducten of verzekeringen kunnen klanten bij de nieuwe winkel terecht voor simpele bankzaken, zoals geld opnemen en storten. Internetzuilen moeten met behulp van adviseurs aarzelende klanten afhelpen van hun koudwatervrees voor bankieren via internet.

Zelfbediening
De Postbank Winkel in Nijmegen is de eerste vestiging die de bank niet deelt met TNT Post. De combinatie van beide diensten in één groot Postkantoor bood de Postbank onvoldoende gelegenheid zich duidelijk te profileren. „Met deze Postbank Winkel willen we een stap verder naar de klanten opschuiven. En we willen ons duidelijk zichtbaar maken in de grote steden”, zei directielid Bart Schlatmann bij de opening.

De komende twee jaar zullen er vijf Postbank Winkels verschijnen in de grote steden. Er wordt al onderhandeld in Rotterdam, Den Haag en Arnhem. TNT Post zal in die steden ongeveer gelijktijdig ook een eigen filiaal openen. De eerste vestiging komt dus eveneens in Nijmegen en die gaat volgende week open.

TNT wil de losse vestiging gebruiken om zijn klanten tevreden te krijgen. Het postbedrijf zal onder meer de wachtrijen terugdringen door zelfbediening in te voeren en de openingstijden te verruimen.

Beide bedrijven benadrukken dat zij geen weg zijn ingeslagen die ten koste gaat van de Postkantoren, die ze via een gezamenlijke onderneming exploiteren. „De Postbank staat voor die vestigingen en zal die niet afbouwen”, beloofde directielid Schlatmann. Postbank en TNT Post delen samen 800 Postkantoren. Daar komen dagelijks 200.000 klanten van de Postbank langs.

Complexe zaken
Het postbedrijf en de bank verwachten ook niet dat de vijf eigen winkels straks grote gevolgen zullen hebben voor de Postkantoren in de desbetreffende steden.

TNT zegde toe dat er in de zeventien vestigingen van het postbedrijf in Nijmegen niets zal veranderen nadat volgende week het grote, zelfstandige filiaal is geopend. Van der Horst van de Postbank: „Ik denk dat het Postkantoor aantrekkelijk blijft voor de dagelijkse bankzaken. Onze nieuwe winkel is meer een plaats waar je heen gaat voor advies en complexe zaken.”

TNT Post en de Postbank willen het voorlopig houden bij ieder vijf eigen vestigingen in de grote steden, die overigens ook via hun gezamenlijke onderneming worden uitgebaat. Over eventuele uitbreiding nemen zij pas een besluit als de nieuwe winkels allemaal geopend zijn en duidelijk is of de vestigingen een succes zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer