Alle MPA-bedrijven willen varkens laten slachten
Alle 29 bedrijven die zijn getroffen door het MPA-hormoonschandaal willen meedoen aan de opkoopregeling voor hun varkens.
Dit betekent dat de veehouderijen die aan de voorwaarden van de regeling voldoen, hun varkens laten slachten en het vlees laten vernietigen, zo meldde het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren (PVE) maandag. Het gaat om enkele tienduizenden varkens van 29 bedrijven. Normaal gesproken gaan er wekelijks tussen de 300.000 en 350.000 varkens naar de slacht.
De slacht zou waarschijnlijk dinsdag in de loop van de dag beginnen. Als alle bedrijven aan de voorwaarden voldoen, kan de regeling maximaal 8 miljoen euro kosten. De verwachting is dat enkele bedrijven buiten de boot vallen. Een speciale commissie beslist hierover.
Het ministerie van Landbouw schiet het geld voor de regeling voor, maar alleen voor bedrijven die aantoonbaar geen schuld hebben aan de besmetting met het MPA-hormoon. De sector wil het geld terugbetalen uit de claim die zij bij de veroorzakers van het schandaal gaat neerleggen of uit een heffing.
De levering van het besmette voer kwam in mei aan het licht. Uit onderzoek bleek dat twee Ierse bedrijven verantwoordelijk waren voor de productie en de levering van het MPA. De sector wil deze bedrijven laten opdraaien voor de schade.
Op 27 bedrijven hebben varkens zwaarvervuild voer gegeten, de twee andere bedrijven hebben varkens uit de eerste groep opgevangen omdat de dieren op hun eigen bedrijf in het gedrang kwamen. De biggen op de 29 bedrijven die geen vervuild voer hebben gehad, blijven gespaard.
Het ministerie van Landbouw en de varkenssector kwamen vorige week overeen dat alle varkens die het zwaarvervuilde voer hebben gegeten, in het slachthuis afgemaakt moeten worden, en het vlees vernietigd. Het alternatief, de varkens stuk voor stuk laten testen om het vlees toch te kunnen verkopen, was te duur. Bovendien wilden de supermarkten het vlees niet in de schappen hebben. Even leek het erop dat de levensmiddelenbranche van gedachten veranderde, maar de voorwaarden die zij stelde, botsten met Europese afspraken.
Een publiciteitscampagne van de Dierenbescherming om het vlees toch in de winkels te krijgen, had geen succes.
In een brief aan de Tweede Kamer drong minister Veerman er vorige week op aan het bedrijfsleven haast te laten maken met zogeheten ketengarantiesystemen. Die zouden het voor de hele keten van voerleverancier tot supermarkt inzichtelijk moeten maken waar het voer en het vlees vandaan komt en wat voor kwaliteit het heeft.