Pompoen steeds vaker op tafel
RIJSWIJK (ANP) - Nederlanders eten steeds vaker pompoen. Het zusje van de courgette is al jaren populair bij mensen die biologisch eten, maar lijkt nu ook in de gewone supermarkt een vast plekje te veroveren.
Dat blijkt uit een rondgang langs supermarkten, vakverenigingen en bedrijven.In de herfst kleuren niet alleen de blaadjes oranje, maar ook de schappen in de supermarkt. Vooral in de aanloop naar Halloween (31 oktober) liggen de winkels vol met ronde, oranje pompoenen. Ze verkopen voornamelijk de goed eetbare kleine oranje Uchiki kuri. Ook de halloweenpompoen (Cucurbita maxima) is te koop, maar deze ronde bolle pompoen met dikke stengel wordt meestal niet voor consumptie, maar voor decoratie gebruikt.
Albert Heijn verkoopt al jaren eenpersoons biologische pompoenen, maar waagt zich de laatste jaren in oktober en november aan steeds grotere vormen van deze groente. „Wij zien een duidelijke toename in de populariteit. Je kunt geen blad openslaan of je ziet recepten voor bijvoorbeeld pompoensoep”, zegt een woordvoerster. Cijfers verstrekt de supermarktketen niet, maar de zegsvrouw kan wel zeggen dat de pompoen meer verkocht wordt dan vroeger.
Een woordvoerder van Biologica, een ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, ziet de trend ook. „Het lijkt bijna een wetmatigheid dat iets wat in de natuurwinkel goed verkoopt, in de supermarkten ook aanslaat. Dat hebben we eerder gezien met de geitenkaas.”
Dat product is inmiddels overal verkrijgbaar in alle soorten en maten, maar is groot geworden in de natuurwinkels.
Ook Biologica heeft geen cijfers, maar weet wel dat de meeste pompoenen op de Nederlandse markt ook hier geteelt zijn. Dit gebeurt onder meer op biologisch landbouwbedrijf De Terp in het Gelderse Erichem. Daar kwamen dit seizoen ongeveer 1 miljoen pompoenen van het land af, circa de helft van de totale productie in Nederland, zegt medewerker Johan Smeenk.
De pompoenen van De Terp worden verkocht in België, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië. „Je ziet dat steeds meer mensen weten dat het een eetbare groente is. Ook is de smaak van pompoen heel toegankelijk. Heel anders dan bijvoorbeeld spruitjes; daar moet je echt van houden”, zegt Smeenk.
Het bedrijf begon in 1995 met de kweek van pompoenen. Sindsdien is de afzet alleen maar gegroeid, de afgelopen vijf jaar zelfs explosief. In 2006 produceerde het bedrijf 1100 ton pompoen, een jaar ervoor was dat 650 ton en het jaar daarvoor 480. Vijf jaar geleden leverde het bedrijf een kwart van de afzet van dit jaar, 250 ton.
De pompoen is tussen september en februari prima te verkrijgen, dankzij de lange houdbaarheid van de groente. Na februari is de groene pompoen verkrijgbaar. Smeenk: „Die smaakt ongeveer hetzelfde. Hij heeft alleen een ander kleurtje.”
De consument moet nog wel wennen aan de groene versie, deze gaat veel minder vaak over de toonbank dan zijn oranje tegenhanger.
Smeenk verwacht dat de groei voor de oranje pompoen de komende tijd nog doorzet. „Over een aantal jaar eten Nederlanders in de herfst misschien wel net zo vaak pompoen als spinazie.”