Peijs: Geen extra geld voor dijken
DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer komt niet met extra geld voor de versterking van dijken. Ze houdt vast aan het al gereserveerde bedrag van 420 miljoen euro tot 2011. De bewindsvrouw heeft wel een prioriteitenlijst gemaakt waarop staat welke dijken eerst een opknapbeurt krijgen.
Dat schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. Onderzoek naar de toestand van waterkeringen wijst uit dat de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad, de Markermeerdijken, de Buitendijk van Strijen, de Lekdijk van Kinderdijk naar Groot-Ammers en de Waddenzeekering Ameland voorrang verdienen.De Adviescommissie Water (ACW), onder voorzitterschap van prins Willem-Alexander, pleitte begin deze week juist voor een forse budgetverhoging. De ACW stelt dat er tot 2020 ongeveer 1,6 miljard euro nodig is om de gebreken aan alle dijken te herstellen. Peijs vindt dat volgende kabinetten daarvoor geld moeten reserveren. Van de door haar gereserveerde 420 miljoen euro kunnen ruim 40 van de 89 noodzakelijke werken worden aangepakt.
In het Kamerdebat vanmorgen over de begroting van Verkeer en Waterstaat lanceerde ChristenUnie-Kamerlid Slob het voorstel een landelijk klachtenloket voor het openbaar vervoer (ov) te openen. „Dat loket geeft reizigers een plaats waar ze hun klachten kwijt kunnen”, lichtte het Kamerlid toe. „Dat is in het belang van de reizigers, maar ook van de ov-bedrijven, omdat zij zo meer te weten komen over hun klanten.” De PvdA steunt het voorstel.
CDA en PvdA stelden in het debat voor de maximumsnelheid van treinen op bepaalde trajecten te verhogen tot 160 kilometer per uur. Zo kunnen meer treinen op tijd rijden. De snelheid moet onder meer omhoog tussen Schiphol en Den Haag en op de Flevolijn.
De gemeente Hattem heeft de Tweede Kamer woensdag in een brief opgeroepen minister Peijs bij de begrotingsbehandeling te vragen alsnog een tunnel aan te leggen in de Hanzelijn bij Hattem. De oproep is een laatste poging de door de minister geplande tientallen meters hoge spoorbrug over de IJssel van tafel te krijgen. Volgens de gemeente is de aanleg van een spoorbrug desastreus voor het aanzien van Hattem en zal de natuurrijke omgeving onherstelbaar worden veranderd.
De SGP pleitte er donderdag in het begrotingsdebat voor het achterstallige onderhoud aan vaarwegen sneller uit te voeren dan gepland. De partij diende een amendement in om 40 miljoen euro toe te voegen aan het vaarwegenbudget. Dat geld moet worden besteed aan het omleggen van de Zuid-Willemsvaart, aan het verruimen van de Maasroute en aan het aanleggen van ligplaatsen.
De partij brak opnieuw een lans voor een landelijk verenfonds. Lokale overheden geven nog steeds te weinig geld uit aan de veerpontenvloot. Minister Peijs moet daar nu flinke druk op uitoefenen, betoogde SGP’er Van der Staaij.
De bewindsvrouw maakte woensdag bekend dat ze een analyse laat maken van verkeersknooppunt Ypenburg. De nieuwe gegevens zijn nodig voor de discussie rond de verlenging van de A4 door Midden-Delfland. Peijs koos daarvoor, maar volgens de Zuid-Hollandse Milieufederatie deed ze dat terwijl ze niet alle cijfers had. Peijs heeft die fout erkend en laat daarom nu een nieuwe milieueffectrapportage maken.