Opta zet tarieven vaste telefoonlijn op een rijtje
De telecomtoezichthouder Opta gaat zich meer richten op consumenten. De Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit gaat vanaf donderdag op een speciale website tarieven van de verschillende belbedrijven op een rijtje zetten.
Vanaf die dag kan de consument ook voor zijn lokale telefoontjes bij KPN’s concurrenten, zoals Tele2 en One.Tel, terecht. Daarom komt er een beperkte campagne. De Opta is tot deze stap gekomen omdat er per 1 augustus ook concurrentie mogelijk is op de markt voor lokale telefoongesprekken. Hiermee is 60 procent van de gesprekskosten in Nederland gemoeid. KPN heeft van alle vaste aansluitingen nog ongeveer 95 procent in handen.
Sinds een aantal jaren moet KPN andere bedrijven naast zich tolereren op de markt van vaste telefonie. Om via concurrenten te kunnen bellen, moet de consument wel een KPN-abonnement hebben. Met deze dienst was het alleen mogelijk goedkoper interlokaal en internationaal te bellen.
De telecomaanbieder Tele2 heeft al aangekondigd per 1 augustus bijna al zijn tarieven voor zowel lokaal als interlokaal bellen te verlagen. Concurrent KPN maakte juist bekend diverse gespreks- en abonnementstarieven te verhogen.