Route Mobiel moet reclame aanpassen
DEN HAAG (ANP) – Route Mobiel mag niet langer beweren dat zijn hulpdienst bij pechgevallen sneller en goedkoper is dan die van de ANWB. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald in de uitspraak in een bodemprocedure die de ANWB had aangespannen tegen de concurrent.
Route Mobiel hangt een dwangsom van 100.000 euro boven het hoofd als het opnieuw gebruik maakt van een reeks reclameboodschappen die volgens de rechtbank niet door de beugel kunnen. De rechter omschrijft acht van die boodschappen.Route Mobiel mag onder meer niet meer beweren of suggereren dat het „heeft bewezen sneller en goedkoper te zijn” of woorden van gelijke strekking. Leuzen waarin Route Mobiel zich afficheert als „gegarandeerd binnen 30 minuten ter plaatse” zijn vanaf nu taboe, net als uitingen waarin wordt gesteld dat de gestrande automobilist uren moet wachten op de ANWB Wegenwacht.
In de reclameboodschappen van Route Mobiel speelt 15 november een belangrijke rol. Dat is de opzegdatum voor het ANWB–lidmaatschap. Route Mobiel mag van de rechtbank niet langer adverteren met teksten als „als u lid van de ANWB bent, u vanaf 15 november weer voor een jaar vastzit aan uw dure Wegenwachtabonnement”.
De nieuwkomer op de pechhulpmarkt moet de ANWB een vergoeding betalen voor de schade die ontstond door de „ongeoorloofde vergelijkende reclamecampagnes van Route Mobiel in 2004 en 2005”, aldus de rechtbank in haar vonnis. In november 2005 stapten in totaal zo’n 85.000 leden over naar Route Mobiel.
De rechtbank heeft de schade niet becijferd. Daarvoor zou de ANWB een aparte procedure moeten beginnen. De woordvoerder van de ANWB kon woensdag nog niet zeggen of zijn organisatie een claim gaat indienen bij Route Mobiel.
Op het moment voeren de ANWB en Route Mobiel verwoed campagne om nieuwe klanten te werven. De ANWB stelt dat de concurrent zijn reclamebooschappen nu snel zal moeten aanpassen. „Ze zullen bepaalde teksten moeten afplakken, anders krijgen ze enorme boetes”, aldus de zegsman van de ANWB.
Route Mobiel noemt het vonnis „totaal onbegrijpelijk”. Dashorst, algemeen directeur van Route Mobiel, kondigde aan dat er hoger beroep wordt aangetekend. Route Mobiel stelt dat de uitspraak betrekking heeft op het verleden en dat het gewoon doorgaat met de lopende reclamecampagne.