Binnenland

„Maak kind reclamebewust”

DEN HAAG (ANP) - Alle basisscholen moeten kinderen lesgeven in bewuster omgaan met reclame.

20 October 2006 21:13Gewijzigd op 14 November 2020 04:13

De lessen van de Stichting Reklame Rakkers moeten overal worden ingevoerd. Bovendien moet er een verbod komen op snoepreclame op kinderdagverblijven.Dat stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in een rapport dat minister Hoogervorst (Volksgezondheid) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De FNLI vindt ook dat er afspraken gemaakt moeten worden over reclame op internet. De Nederlandse Hartstichting en de Voedsel en Waren Autoriteit roepen daar al tijden om.

Maar de FNLI is voorzichtig. De fabrikanten willen eerst duidelijk onderscheid over welke uitingen op internet als reclame worden gezien. Websites van fabrikanten zouden daar niet onder mogen vallen.

De VWA en de Hartstichting willen strengere regels voor op kinderen gerichte reclame. Fabrikanten mogen alleen maar op kinderen gerichte reclame maken als die overeenkomen met de aanbevelingen van het Voedingscentrum, stelt de VWA.

Dus voor kinderen van 1 tot 3 jaar niet meer dan één koekje of snoepproduct per dag, want dat is al meer dan zij dagelijks nodig hebben. Verder vindt de VWA het niet wenselijk als koekjes met chocola in reclames voor het ontbijt worden aanbevolen.

De minister wil na de verkiezingen laten weten of de regels echt aangescherpt worden. Tot nu toe heeft hij altijd gezegd dat de industrie zichzelf regels moet opleggen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer