Akzo Nobel snijdt flink in kosten
LONDEN (ANP) - Akzo Nobel verwacht de komende jaren 100 miljoen euro aan kosten te besparen in de landen waar het bedrijf van oudsher actief is.
Hiervoor heeft het chemieconcern eenmalig 80 miljoen euro opzijgezet. Behalve met banenreducties denkt Akzo Nobel dit vooral te bereiken door de bedrijfsonderdelen centraler aan te sturen. Tegelijk streeft het bedrijf naar leidende posities in de belangrijkste markten ter wereld voor zijn verf- en chemiedivisies.
„In 90 procent van de gevallen hebben we al een topdriepositie”, zei topman Hans Wijers donderdagtijdens een pers- en analistenbijeenkomst in Londen. De voormalig minister van Economische Zaken sprak van een „grote omwenteling” bij Akzo Nobel, die bijna is afgerond.
Begin dit jaar kondigde het concern uit Arnhem aan de farmaciedivisie, waaronder medicijnendochter Organon, in de komende twee tot drie jaar te willen verzelfstandigen. Het bedrijf concentreert zich voortaan op de chemiedivisie en de verftak, waarmee het marktleider is.
De groei moet vooral komen uit opkomende markten zoals China en India, zo gaf Wijers aan. Akzo Nobel heeft zich tevens ten doel gesteld om sterker te groeien dan het marktgemiddelde, met een rendement op het geïnvesteerde vermogen van meer dan 20 procent.
Over de komende beursgang van de farmaciedivisie rees eerder deze week twijfel, nadat Akzo had aangegeven dat de onderzoeksresultaten van de potentiële kaskraker, het medicijn Asenapine, op zich laten wachten en bovendien niet onverdeeld positief zijn. Het bedrijf rekende op indiening van het medicijn bij de Amerikaanse gezondheidsautoriteiten ergens begin volgend jaar. Beleggers zetten het aandeel Akzo woensdag daarop bijna 9 procent lager.
Met de afsplitsing van de farmadivisie maakt Akzo Nobel een eind aan het zogenaamde conglomeraatmodel zoals die lange tijd bestond. De onderneming is tot de conclusie gekomen dat het vrijwel onmogelijk is vast te houden aan de drie pijlers verf, chemie en farma.
Zo duurt de ontwikkeling van een medicijn tussen de vijf tot tien jaar en hangt er een hoog prijskaartje aan: gemiddeld zo’n 800 miljoen dollar (640 miljoen euro). Met de blik gericht op verf en chemie alleen kan Akzo Nobel volgens Wijers meer waarde creëren voor aandeelhouders.