Nieuwe mix van bekende elementen

Niets doet bij Skoda nog terugdenken aan het verleden, want sinds Volkswagen bij het historische merk de touwtjes in handen nam, is er op alle terreinen veel gebeurd. Vormgeving, kwaliteit en imago zijn er met grote stappen op vooruitgegaan, waardoor Skoda heden ten dage een merk is waarmee men serieus rekening moet houden.

Tony Vos
20 October 2006 09:08Gewijzigd op 14 November 2020 04:12
De nieuwe Skoda Roomster is een bijzondere verschijning, met elementen van een ruimtewagen en een bestelauto. Het compacte model heeft precies de lengte van een middenklasser. Foto’s Tony Vos
De nieuwe Skoda Roomster is een bijzondere verschijning, met elementen van een ruimtewagen en een bestelauto. Het compacte model heeft precies de lengte van een middenklasser. Foto’s Tony Vos

Op dit moment is er bij Skoda een verjongingsproces gaande. Het merk moet dé keuze worden voor vlotte, jonge gezinnen, en de nieuwe Roomster is daar overduidelijk een exponent van. Moeilijker is het te definiëren wat voor soort auto de nieuweling is.Scheidingsvlak
Met een lengte van 4,20 meter is de Roomster een middenklasser, maar de breedte van 1,68 meter doet weer meer een auto uit de compactklasse vermoeden. De hoogte van 1,61 meter gaat meer richting ruimtewagen en het profiel heeft vooral trekjes van een personenversie afgeleid van een bestelauto. Dat betekent dat Skoda met de Roomster een behoorlijk originele mix aanbiedt die door zijn prijsstelling op het scheidingsvlak van de compacte en de middenklassenauto’s zit.

Het front is stoer en hoog, met een chromen balk boven de grille en een vlakverdeling die met enkele kleine aanpassingen zo van Volkswagen geleend lijkt te zijn. De 15-inch stalen wielen met wieldoppen geven de auto een voldoende volwassen uitstraling.

Het profiel is het bijzonderst. De achterste zijruiten zijn hoger dan die van de voorportieren en dat geeft een beetje de uitstraling van een Citroën Berlingo of een Renault Kangoo. De portiergrepen achter zijn in de zwarte ruitomlijsting opgenomen. Het effect van een kleine besteller krijgt de Skoda eveneens door zijn hoge achterlichten waartussen zich de forse achterklep begeeft.

Twee hoogten
Het exterieur doet het nodige aan volume vermoeden. Dat wordt meteen bevestigd na het openen van de achterklep. De basisversie heeft overigens centrale vergrendeling zonder afstandbediening. Achter de drie achterstoelen is minimaal een ruimte beschikbaar van 450 liter en dat is enorm.

Door de achterste zitplaatsen anders op te stellen en te verschuiven, maak je hiervan 530 liter, en dat is altijd nog onder de hoedenplank. Deze plank is indien gewenst op twee hoogtes op te hangen. De Roomster heeft geen normale achterbank, maar een exemplaar in drie losse delen. De buitenste zitplaatsen hebben normale afmetingen en zijn geschikt voor volwassenen. In het midden kan eventueel nog een kind plaatsnemen.

De ruimte die wordt geboden aan benen en hoofd is enorm. De drie zitplaatsen kunnen afzonderlijk worden versteld, de middelste kan tot een armleuning of tafeltje worden omgeklapt, en na het neerklappen van de twee buitenste stoelen kunnen ze ook in hun geheel worden uitgenomen. Daarmee groeit het volume naar 1555 liter met voorover geklapte bank, tot 1780 liter als deze er helemaal uit wordt gehaald.

Blauwe banen
De inrichting van de Roomster verdient een dikke voldoende. Er is voor keurige materialen gekozen en piepjes en kraakjes blijven tijdens het rijden achterwege. Bij de basisversie zijn dashboard en deurpanelen in zwart uitgevoerd, maar gelukkig brengen blauwe banen in de bekleding de nodige afwisseling. Bij de duurdere varianten is het interieur tweekleurig.

Verder is alles doelmatig ingericht en zijn de bekende bedieningselementen op vertrouwde plaatsen te vinden. Dat betekent na het instappen ook meteen wegrijden. Iedere variant heeft elektrisch bediende voorportierruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels.

Bijzonder is het om te zien dat de portierruiten aan de binnenzijde groter zijn dan aan de buitenkant. Tegen de B-stijl verloopt de ruitlijn buiten schuin, maar aan de binnenkant van het portier gaat de ruit veel verder door en dat ziet er een beetje vreemd uit.

Skoda levert de Roomster met drie diesels en drie benzinemotoren. De 1.2 liter 12-klepper staat aan de basis en lijkt op het eerste gezicht aan de lichte kant. Het gaat immers maar om een driecilinder, die een vermogen levert van 64 pk en een koppel van 112 Nm bij 3000 tr/min. Bovendien weegt de instap-Roomster 1150 kg.

De driepitter blijkt echter onverwacht vlot te functioneren. Een acceleratie van 0 tot 100 in 16,9 seconden en een topsnelheid van 155 km/u zijn geen wereldnieuws, maar de auto komt beslist vlotter over. Ook is het motorgeluid sympathiek en laat de handgeschakelde vijfbak zich exact bedienen.

Volgepakt
Vooral voor mensen die de Roomster willen kopen voor gebruik rond de woonplaats is de 1.2 motor geen slechte keuze. Voor 1135 euro meer ligt er een viercilinder 1.4 liter in het vooronder, die toch wel het minimum is als men volgepakt met deze nieuwe Skoda op vakantie wil. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in de praktijk rond de 1 op 11,9 en dat is toch wel wat dorstiger dan Skoda belooft.

Bij alle details is te merken dat de Roomster voor familiegebruik is ingericht. Zo ook bij het comfort en de afstemming van het onderstel. Dat betekent overigens niet dat de koets in bochten overdadig gaat hellen of dat bij stevig remmen de neus duikt.

Al rijdend rijpt het concept heel snel en groeit vanzelf de sympathie. Skoda spreekt zelf van een cockpit voorin en een huiskamer achterin, twee zaken die niet bij elkaar horen maar die op een grappige manier toch zijn samengesmolten tot de Roomster.

Prijstechnisch is de Skoda Roomster een twijfelgeval. Deze 1.2 liter basisversie kost 16.240 euro en heeft daarvoor een redelijk complete uitrusting met onder meer vier airbags, vijf hoofdsteunen, stuurbekrachtiging, een 12 voltaansluiting in de bagageruimte, cruisecontrol, stootlijsten op de flanken en wieldoppen. De auto biedt een flink volume en beslist plezierige rijeigenschappen, maar die combinatie is bij anderen ook te vinden. Als men bovendien de Roomster wil gaan aankleden, loopt het al snel in de papieren. Wie serieus een Skoda Roomster overweegt, gaat al snel over de 20.000 euro heen.

Skoda Roomster 1.2 12V

Waardering

  • grappig en jeugdig ontwerp, pittige basismotor, veel ruimte voor passagiers en bagage
  • geen koopje, concurrenten bieden voor hetzelfde geld een grotere motor

Techniek

Cilinderinhoud: 1198 cc; maximumvermogen: 47 kW/64 pk bij 5400 tpm; maximumkoppel: 112 Nm bij 3000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 16,9 seconden; topsnelheid: 155 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4205 mm; breedte: 1684 mm; hoogte: 1607 mm; wielbasis: 2617 mm; gewicht: 1150 kilogram; inhoud bagageruimte: 450-1780 liter; brandstoftank: 55 liter; Skoda Roomster 1.2 12V; 16.240 euro.

Alternatieven

Fiat Idea 1.4 16V Active: 16.745 euro

Echte ruimtewagen in compact formaat met relatief hoge carrosserie en hoge zitpositie. De 1.4 16-klepper levert een fors vermogen en presteert daarom uitstekend. De afwerking en de gebruikte materialen zouden beter kunnen.

Mazda2 1.4 Exclusive: 16.430 euro

Uitstekend afgewerkte, vlot rijdende auto met een plezierig onderstel. Voldoende ruim interieur. Compact van bouw en daarom minder ruim vanbinnen dan de Skoda. De uitstraling is die van dertien in een dozijn.

Nissan Note 1.4 Pure: 15.995 euro. Zeer slim voertuigconcept. Auto is compact, maar oogt vanbuiten en vanbinnen uitermate groot. Forse ruimte op de achterbank en een zeer handig concept van bank en laadvloer met extra opbergmogelijkheden onder de vloer. Voldoende krachtige 1,4 liter viercilinder.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer