Binnenland

Forse toename meldingen agressie treinpersoneel

Personeelsleden van de NS doen steeds vaker melding van agressie in de trein. Dat blijkt uit cijfers van de NS. De onderneming schrijft de stijging toe aan de toegenomen meldingsbereidheid van het personeel.

ANP
30 July 2002 13:55Gewijzigd op 13 November 2020 23:43

In de eerste zes maanden van dit jaar kwamen er dagelijks ongeveer 25 meldingen bij de NS binnen van personeelsleden die tijdens hun werk te maken kregen met agressieve treinreizigers. In 2001 ging het om negentien meldingen per dag.

Volgens de NS gaat het in 75 procent van de gevallen om scheldpartijen, in 15 procent om lichamelijke mishandelingen van conducteurs en in 10 procent om gevallen van vandalisme. „We hebben het personeel op het hart gedrukt sneller aan de bel te trekken als ze te maken krijgen met agressie”, aldus een woordvoerster.

„Op die manier kunnen we de problemen beter in kaart brengen zodat er kan worden opgetreden. Het personeel heeft dat advies massaal opgevolgd. Vorig jaar was het gros van alle meldingen afkomstig van 20 procent van het personeel terwijl in de eerste zes maanden van dit jaar 40 procent van de werknemers aan de bel trok.”

Volgens de NS wordt de toename ook deels veroorzaakt door de verscherpte kaartjescontroles in de trein. „Uitingen van agressie zijn in de meeste gevallen afkomstig van zwartrijders die door de conducteur worden betrapt. We merken aan de gestegen verkoop van het aantal kaartjes dat in de trein verkocht wordt, dat die conducteurs steeds actiever controleren. Daarmee stijgt ook het aantal gevallen van agressie. Het klinkt heel paradoxaal maar des te beter onze werknemers het werk uitvoeren, des te vaker krijgen ze met agressie te maken.”

De Vakvereniging voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) wil dat de NS zo spoedig mogelijk extra maatregelen neemt om de veiligheid van personeel en reizigers te waarborgen. „Wij hebben niets aan de uitleg van de NS dat er nu plotseling meer meldingen binnenkomen omdat de meldingsbereidheid groter is”, aldus vakbondsbestuurder H. Vankan. „Deze problemen spelen al jaren en ze worden steeds erger.”

De bond wil dat er meer personeel wordt ingeschakeld dat kan toezien op de orde. Vankan: „Het wordt hoog tijd dat de NS met de billen bloot gaat en toegeeft dat het niet langer voor de veiligheid kan instaan. We willen dat er standaard op elke trein twee conducteurs worden ingezet. Als de NS, door personeelsgebrek, daar de mensen niet voor heeft moeten er maar particuliere beveiligingsbedrijven worden ingeschakeld. Desnoods moet de overheid bijspringen om de kosten hiervoor te dragen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer