Toezicht op onderhoud vliegtuigjes moet beter
Er gebeuren te veel ongelukken met ultralight vliegtuigen (ulv’s) en motorische zweefvliegtuigen, zo blijkt uit eind vorige week gepubliceerd onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat. M. van Dijk verbaast zich erover dat er niet meer toezicht wordt gehouden op het onderhoud aan deze vliegtuigjes.
Zaterdag berichtte deze krant dat er te veel ernstige ongelukken met kleine vliegtuigen gebeuren. Al eerder was in de krant te lezen over ongelukken met ultralight vliegtuigen (ulv’s). Toen berichtte de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie luchtvaart (IVW DL) dat er meer toezicht zou komen. Dit verbaasde mij toen al, daar er tot voor kort op de ulv’s zelf geen toezicht was.Voorheen moest de eigenaar voor het verlengen van het Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL) een formulier invullen waarin hij verklaarde dat als er wijzigingen aan het vliegtuig waren doorgevoerd, deze goedgekeurd waren, dat al het onderhoud volgens opgave van de fabrikant van het vliegtuig was uitgevoerd en dat alle onderhoudsaanwijzingen van de overheid waren nagekomen. Dit formulier moest ondertekend worden opgestuurd naar de IVW DL. Hierop werd het BvL verlengd.
De eigenaar zelf mocht en mag het onderhoud aan zijn vliegtuig uitvoeren. Toezicht op de technische staat van het vliegtuig zelf was er niet. Niet door een monteur of erkend onderhoudsbedrijf noch door de IVW DL. Gebleken is dat het in het formulier verklaarde zeker niet altijd uitgevoerd is.
Sinds kort is een eigenaar van een ultralight vliegtuig verplicht om jaarlijks door minimaal één vliegtuigmonteur een keuring aan zijn vliegtuig te laten uitvoeren. De vliegtuigmonteur dient nu mede het BvL-aanvraagformulier te ondertekenen.
Dit alles in tegenstelling tot de gemotoriseerde ”kleine luchtvaart”, waar de vliegtuigen onderhouden dienen te worden door een bevoegde vliegtuigmonteur. De eigenaar kan zelf vrijwel geen onderhoud verrichten. Jaarlijks moet de BvL-inspectie uitgevoerd worden door uitsluitend een door de IVW erkend vliegtuigonderhoudsbedrijf. Daarnaast kan de IVW DL een steekproef doen om het bedrijf dat de BvL-verlengingsinspectie heeft uitgevoerd te controleren (dit is vergelijkbaar met de apk van de auto).
Veiligheid
In de kleine luchtvaart komen weinig ongevallen voor. Dit heeft mijns inziens alles te maken met het beter georganiseerde onderhoud en het toezicht hierop. Mij verbaast het dan ook dat de IVW DL niet eenvoudig minimaal de BvL-inspectie door een erkend bedrijf laat uitvoeren. Deze bekijkt of het onderhoud het afgelopen jaar is uitgevoerd en hoe het is uitgevoerd. Hierbij wordt de technische staat van het vliegtuig bekeken.
Het lijkt mij het beste om de BvL-inspectie van de ulv’s te laten uitvoeren door een erkend vliegtuigonderhoudsbedrijf. Daar is de kennis in ruime mate aanwezig. Veel meer dan bij de IVW DL.
Uiteraard zijn er ook eigenaren die hun vliegtuig conform de regels onderhouden of laten onderhouden. Maar ook hier geldt dat jaarlijks een keuring door een onafhankelijk persoon of bedrijf de veiligheid zeker zal bevorderen. Of er in de vliegopleiding zelf iets veranderd dient te worden, zal onderzocht moeten worden.
De auteur is werkzaam bij een erkend vliegtuigonderhoudsbedrijf.