Rijkswaterstaat pakt 222 km Maas aan
WEURT (ANP) - Rijkswaterstaat gaat de komende jaren op veertien plaatsen werken aan de verdieping, verbreding en verbetering van de Maas. In totaal 222 kilometer wordt aangepakt.
De werkzaamheden zijn nodig om de rivier bevaarbaar te houden voor grote vrachtschepen. Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) geeft maandag het startsein voor de werkzaamheden aan de zogeheten Maasroute.Bij Nijmegen, Roermond, Venlo, Sittard-Geleen en Maastricht staan grootschalige werkzaamheden op de agenda. Het gaat onder meer om verbreding van de vaarroute en aanpassing van sluizen, kades en bruggen.
Elders graven aannemers nevengeulen, die parallel lopen aan en in verbinding staan met de rivier. Rijkswaterstaat neemt ook maatregelen ter bescherming van de oevers en de natuur.
De aanpassing van de Maasroute is onderdeel van het project Maaswerken, dat is opgezet na de overstromingen van de Maas in 1993 en 1995. Voor de maatregelen moet in totaal 80 miljoen ton grind en zand worden verplaatst.
Op sommige plaatsen is de uitvoering van het plan al begonnen. Na voltooiing van het project in 2019 zal de Maas nog maar eens per 250 jaar overstromen, voorspelt Rijkswaterstaat.
Ook zal de rivier beter begaanbaar zijn voor grote vrachtschepen, die het vervoer over de weg gaan vervangen. Als de klus is geklaard, zal het aantal vrachtwagens dat over de A2 en A73 naar het zuiden rijdt, met 8700 stuks per dag afnemen, is de verwachting.
Belangstellenden konden zondag al een kijkje achter de schermen nemen bij Weurt, waar twee bruggen over een sluis met 2,5 meter worden verhoogd. De operatie is nodig omdat de bruggen te laag zijn voor het toekomstige scheepvaartverkeer. Na de verhoging moet een schip met vier lagen containers onder de bruggen passen.