Te veel ongelukken met kleine vliegtuigen
DEN HAAG (ANP) - Er gebeuren te veel ongelukken met lichtgewicht vliegtuigen en motorische zweefvliegtuigen. Met dergelijke toestellen vallen gemiddeld meer doden en gewonden dan in de rest van de luchtvaart.
Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). De dienst vindt dat commerciële vluchten met lichtgewicht toestellen moeten worden verboden.De IVW heeft het onderzoek uitgevoerd naar aanleiding van een aantal recente ongevallen met kleine vliegtuigen. De afgelopen vijf jaar zijn veertien doden gevallen onder piloten van zogenoemde microlights, vliegtuigen met een maximaal gewicht van 450 kilo. Bij ongelukken met motorzweefvliegtuigen vielen er drie doden.
De grotere onveiligheid hangt onder meer samen met de vaak gebrekkige opleiding van de piloten. Hun training houdt geen gelijke tred met de technologische ontwikkeling van de vliegtuigen. De microlights kunnen steeds verder en sneller vliegen, maar de vliegers hebben daar vaak onvoldoende ervaring voor. De opleiding moet daarom worden verbeterd, vindt de IVW.
Bovendien zijn er piloten die commerciële vluchten uitvoeren met microlights maar daar onvoldoende voor zijn gekwalificeerd. Het gaat dan om onder meer vluchten om luchtfoto’s of reclame te maken. Hun werk stelt hogere eisen aan de piloten en de huidige generatie is daar niet voor opgeleid, aldus de inspectie. De IVW vindt dat dergelijke commerciële vluchten moeten worden gestopt. De microlights mogen volgens de inspectiedienst alleen worden gebruikt als vrijetijdsbesteding.
De IVW maakt zich verder zorgen over het grote aantal meldingen van piloten van kleine vliegtuigen die zonder toestemming een deel van het luchtruim betreden. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. In een aantal gevallen is er daarnaast te weinig aandacht voor het onderhoud van de vliegtuigjes.
De branchevereniging voor alle luchtsporten, KNVvL, maakt zich ook zorgen over de veiligheid in de sector. De organisatie wijst erop dat vliegervaring lastig is op te doen omdat de kleine vliegvelden in Nederland slechts beperkt mogen worden gebruikt. Daar is de overheid verantwoordelijk voor.