Weinig animo voor nationaal cadeau
Tweederde van de Nederlanders is niet van plan geld over te maken voor het nationaal huwelijkscadeau voor prins Willem-Alexander en Máxima. Dat blijkt uit een onderzoek door Buro Intomart in opdracht van RTL Nieuws. Van de ondervraagden zegt 19 procent een bijdrage te leveren, 64 procent voelt hier niets voor.
Tot 1 juli kon het Nederlandse publiek ideeën aanleveren voor het nationaal cadeau. Die ideeën moesten betrekking hebben op een algemeen maatschappelijk doel, zoals charitatieve fondsen op het gebied van gezondheidszorg, cultuur, milieu, onderwijs, vrede en veiligheid. Uiteindelijk rolde er een Oranjefonds uit de bus.
Het Nationaal Oranje Comité vindt het gegeven dat eenderde van de bevolking dus wel bereid is iets te geven, juist „bemoedigend.” „Zodra er een gironummer komt en onze campagne gaat lopen, verwachten we nog veel meer belangstelling en betrokkenheid om mee te doen met het nationaal cadeau”, aldus een woordvoerster van het comité.
Ze voegt eraan toe dat het fonds al vele sponsors heeft en dat bedrijven hun steun hebben toegezegd.